HONUNGSFÄLLAN Av Unni Lindell

Mar 12th, 2008 | By | Category: 2008-2, Recension

Honningfellen 2007
Översatt av Maragreta Järnebrand
Pirat 2008

Honungsfällan är Unni Lindells sjätte roman om polisen Cato Isaksen och hans utredningsgrupp. Här tas mord och pedofili upp på ett finurligt sätt. Men det är knappast Lindells bästa bok, för det är den alltför stillastående, i synnerhet i mitten. Men det tar sig i slutdelen som är förtätat spännande.Honungsfällan handlar om en sjuårig pojke som försvinner och om en lettisk kvinna som blivit påkörd och dödad utanför sin arbetsplats. Läsaren har ett litet försprång framför Cato och hans män och kvinnor i kriminalgänget. Lindell strör misstankar mot ett par av figurerna omkring händelserna och hon arbetar sig nästan svettig för att få läsaren att begripa varför de tänker och handlar som de gör.Medan läsaren har koncentrerat sina misstankar mot ett par personer har Cato och gänget att ta itu med ett antal potentiella mördare, alla med möjligheter och kanske till och med med lust. Men en hel del går i stå för polisen. Orsaken är det kommit en ny kvinnlig detektiv till avdelningen, anställd utan att Cato fått vara med och bestämma. Hon heter Marian Dahle, är aggressiv och inte värst vacker, och hon och hennes hund retar Cato till vansinne. Denna fiendskap upptar en stor del – alltför stor, enligt min ringa mening – av boken. Men beröm ska också vankas: Lindell skriver ypperlig dialog och romanens slut är en höjdare som man tänker på ett tag.

Taggar: ,