Sep 8th, 2008 | By | Category: 2008-4, Recension

Omslag till Hon som tittade in

Av Karin Wahlberg
Originalet utgavs 2002
av Wahlström & Widstrand
Inläst av Torsten Wahlund (10 CD, 13 tim)
E-books 2008

För sex år sedan skrev Hans Ugerup bland annat detta i DAST Magazine. ”Författaren är läkare i Lund och gav ut sin debutkrimi Sista jouren år 2001. Det var en berättelse om ond bråd död vid kirurgkliniken på en stort sjukhus. I deckaren Hon som tittade in fortsätter hon sina realistiska skildringar och iakttagelser av sjukhusmiljön som hon är så väl insatt i, men den har gången är händelserna förlagda till medicinkliniken vid ett sjukhus i en anonym mindre stad vid havet (kan man kanske spåra drag av Kalmar?), men hon är noga med att stadsmiljön är undflyende diffus. Två personer från debutboken, läkaren Veronika och polisutredaren Claes Claesson, följer med in i den nya berättelsens persongalleri. De har nu blivit ett par och den drygt 40-åriga Veronika väntar deras gemensamma barn.

Karin Wahlberg

Författaren som är KK-läkare ger en autentisk skildring av blivande mammors vedermödor och problem – och fäders. Själva intrigen är en mörk historia: mobbning bland vuxna välutbildade på en stressig arbetsplats, men framför allt om hämnd. En läkarkollega förtalas och drivs bort från sitt arbete vid kliniken. Han tar så illa vid sig att han i detalj planerar sitt självmord så att en av mobbarna blir skyldig till det och därigenom drabbas av förlamande skuldkänslor. Det blir en sorts hämnd för det långa lidande han varit utsatt för.

Hans efterlämnade hustru, som på nära håll sett honom sakta förändras, har förstått vad som skett på kliniken. Hon känner att en hämnd på mobbarna är det enda som ger hennes ensamma liv en mening. Hon börjar bevaka en av de inblandade, bland annat genom att ”titta in” genom fönstren i mobbarens hus och studera personens privatliv. Det slutar med mord och förskräckelse. Författaren spelar med öppna kort när det gäller själva mordgåtan, den är fullt klar för läsaren, men däremot inte så för polisen och andra inblandade i händelserna. Underrubriken på omslaget är ”spänningsroman”, men ingående skildringar av bifigurernas liv och leverne – hur adekvata och välformulerade de än är – drar tyvärr ner tempot och flytet och därmed också överraskningsmomentet. Men det måste sägas att mycket av bokens behållning är just den sakliga och skickligt formulerade återhållna kritiken av bland annat vården av i dag, en uppmuntran för mig personligen som både väntat i evigheter på akuten och tappats bort i hanteringen. En bestående behållning är också minnesvärda personbeskrivningar, inte minst några av bifigurerna. En läsvärd bok.”

Torsten Wahllund

Talboken:
Och en bok, som trots sin ålder är väl värd att lyssna på. Inte minst för att Torsten Wahlund – enligt mig den mest njutbare bokinläsare Sverige har idag – med sina nyanseringar får fram effekter som man lätt gled förbi i boktexten. Ugerups omdöme om innehållet står sig i övrigt.