HÖGTRYCK

Mar 4th, 2015 | By | Category: 2015-03 mars, Recension

Omslag till HögtryckAv Thomas Ringstedt
Albert Bonniers förlag, 2015
ISBN 978-91-0-014119-6, inbunden, 495 sidor

Författarens debut, Röd snö som kom 2011 gillades inte riktigt av min kollega Lotta Magnusson som tyckte att den var väldigt grabbig.

Och visst är också denna ”grabbig” med mycket action, och den kvinnliga huvudpersonen Lotta Nordenflycht (militär och mikrobiolog, tränar för ett långdistanslopp med löpning och simning) är inte den minst tuffa. Hon kallas in för att hjälpa Uppsalapolisen med ett mord och ett försvinnande där hennes biologikunskaper kan komma till användning.

Grundbulten i berättelsen är teorin om att olja kan ha annat ursprung än huvudspåret förmultning av växter. Om i stället olja kan bildas på annat sätt, t ex när jorden bildades och fortsätter att bildas i jordens inre, så är tillgången väldigt mycket större. Några som hoppades var männen bakom Dala Djupgas som borrade vid Siljan, en verksamhet som av ett annat bolag fortfarande pågår. Utan framgång…

Men i romanens Uppsala har några forskare bildat ett företag som med hjälp av inhyrd rysk forskningsbåt undersöker havsbottnen i närheten av Svalbard. Så försöker den ene forskaren att döda sin kollega men mördas själv strax efteråt. Polisen förstår inte varför, men efter hand börjar man ana att det hänger samman med denna oljeteori. Några ryssar och en ryska (särbo med den mördade forskaren) finns i utkanten, och vi läsare får också följa några sovjetiska ungdomars uppväxt från skolåldern till Spetznaz-utbildning i kursiverade kapitel insprängda utan till synes sammanhang med nutidshistorien. Fast den vane läsaren känner igen greppet.

Det är en bra gåta med oväntade svängar, det är en grupp människor som inte är helt fyrkantiga (och alla är inte grabbiga, den manlige huvudpersonen har det sedvanliga problemet med familjeliv), och miljöerna skiftar: mest Uppsala, lite Stockholm, ett minimum av Moskva, lite mer av Svalbard och Arktis, ryskt fartyg och liten forskningsundervattensbåt.

Så för den thrillerintresserade är det ett bra tillskott.

LEIF-RUNE STRANDELL

Thomas Ringstedt