HJÄRTAT FULLT UTAV DIG

Feb 4th, 2018 | By | Category: 2018-02 feb, Recension

Omslag till Hjärtat fullt utan digAv Aliya Dahlgren
Visto Förlag, 2017
ISBN 978-91-87523-79-3, 260 sidor

Detta är ingen spänningsroman – men en spännande berättelse som under åttio år beskriver tre generationer kvinnor i samma släkt och förflyttar sig från den lilla fiskebyn Gnisvärd på trettiotalet, där den unga Martina skandalöst nog blir gravid med en äldre gift man, till fastlandet och Stockholm och vad som sedan händer med henne och hennes systrar.

Aliya DahlgrenTjugo år senare förälskar sig en av kvinnorna i en man från Mellanöstern och får kämpa mot den tidens rädsla för allt som ses som främmande och därmed farligt. Författaren poängterar att bokens historia har verklighetsbakgrund och det är här den visar sig mest eftersom Aliya Dahlgen växte upp med svensk mor och egyptisk far i en familj som folk tittade snett på eftersom den inte uppförde sig ”svenskt”. Men folk i allmänhet var trots allt inte lika rädda för muslimer som de verkar vara nu. Här beskrivs på ett personligt sätt mycket av det som präglar dagens debatt om kulturella olikheter och integration. Dahlgren drar paralleller bakåt i tiden och påvisar att dessa sociala utmaningar allt funnits men yttrat sig lite annorlunda i de olika samhällsklimaten.

Mycket handlar om identitet och frigörelse men kanske allra mest om slitstark vänskap och kärlek. En stark symbol i boken är ett armband av korall. Det löper genom hela romanen för att mot slutet bli det föremål som till sist knyter ihop hela berättelsen.

Miljö- och tidsskildringarna från både Gotland och Stockholm känns gedigna och tyder på ordentlig research.

Aliya Dahlgren är född i Stockholm och bor fortfarande på Östermalm.

ROSA MATTSSON