Dec 29th, 2020 | By | Category: 2020-12 dec, Recension

Omslag till HittebarnetAv Stacey Halls
The Foundling, 2020
Översättning Sara Jonasson
Bokfabriken, 2020
ISBN 978-91-78355-59-4, 299 sidor

Stacey Halls är en 31-årig engelsk författare och journalist som har arbetat för en rad engelska tidningar. Hon debuterade 2019 med The Familiars och den kommer 2021 ut på svenska med titeln De sammanbundna. Hittebarnet är Halls andra roman.

Hittebarnet utspelar sig i London år 1754. Bess Bright är på väg för att hämta sin dotter Clara som hon sex år tidigare tvingades lämna på barnhemmet Foundling Hospital, då hon som ogift inte kunde ta hand om henne. Hon lämnade en liten sak hon fått av Claras far och som skulle kunna identifiera henne för den händelse att hon skulle komma tillbaka och hämta barnet. Barnen lämnades av många mödrar samtidigt vid en ceremoni medan barnhemmets rika välgörare satt och såg på som en slags underhållning. Bess har sedan dess dagligen tänkt på dottern under alla dessa år och planerat för hennes återkomst. När hon kommer fram till barnhemmet påstår personalen att hon själv hämtade dottern dagen efter att hon lämnade henne där. Hon hade också identifierats med den sak hon lämnat. Bess inleder en förtvivlad jakt för att ta reda på vem som har tagit hennes lilla flicka och varför.

I en annan del av London har den unga änkan Alexandra hållit sig isolerad i sitt hus ända sedan maken dog. Hon lever där med sin dotter och personal. Det förflutna hotar att förgöra den trygga tillvaro hon byggt upp och hon har svårt att ta hand om dottern. En vän arbetar som läkare på barnhemmet och han övertalar henne att anlita en barnflicka till sin dotter. Hon tvekar att släppa en främmande person nära sig men beslutar sig till slut för att anställa barnflickan.

Stacey Hall har skrivit en gripande roman om personer i 1800-talets London, där skillnaderna mellan fattiga och rika är enorma. Foundling Hospital i London fanns i verkligheten och grundades 1739 som ett barnhem för “utbildning och omhändertagande av utsatta och övergivna barn”.

Det är en roman om moderskap, hemligheter och klasskillnader. Bess och Alexandra lever i olika världar men förenas av moderskapet, och deras liv tvinnas samman innan katastrofen kommer. Hall beskriver trovärdigt de olika 1800-talsmiljöerna och romanens huvudpersoner. Bägge två skriver i jagform så läsaren kan följa deras innersta tankar och rädslor. Hall målar upp en fantastisk intrig som fängslar från början till slut. Hennes språk ger färg åt personerna, stämning i de olika miljöerna och spänning i handlingen. Ett imponerande författarskap som lockar till att läsa mer av Stacey Hall.

Stacey Halls

Stacey Halls. Foto Ollie Grove