HITTA HEM

Sep 3rd, 2015 | By | Category: 2015-09 sep, Recension

Omslag till Hitta hemAv Susanne Boll
Ponto Pocket, 2015
ISBN 978-91-7475-225-7, 330 sidor

Detta är en fristående fortsättning på Susanne Bolls förra bok, Det enda rätta. När den i original recenserades av Leif-Rune Strandell skrev han bland annat följande: […] en av huvudpersonerna är en kvinnlig läkare som i förra boken flydde Sverige efter att ha gett felaktiga med falska friskbesked till svårt sjuka cancerpatienter. Nu är hon, Helmi, tillbaka i Sverige besluten att leta rätt på sin dotter som hon födde för 30 år sedan och sedan snabbt lämnade hos fadern. Dottern Dina är den andra av de tre kvinnor som är huvudpersoner. Den tredje är Helmis svägerska Yvonne, flickans moster som tog hand om den då 15-åriga flickan när pappa dog. Alla tre har problem och lever inte särskilt bra liv. Dina håller på att rehabiliteras efter att ha försökt ta sitt liv, Yvonne lever i en ohälsosam relation med en man som misshandlar henne, och hon och Helmi har likartade problem med alkohol. Dessutom finns en okänd man som ska hämnas på Helmi.

En berättelse om svek, om skadskjutna människor men samtidigt en udda feel good-roman; människors möten kan förändra liv. Detta är alltså ingen deckare, men det är mycket brott, misshandel, mordplaner, knark, och förstås det där att dölja sanningen för svårt sjuka patienter. Författaren är psykolog (mycket sådant här), journalist (språket flyter lätt) och musiker (som spelar en viktig roll i boken, och det finns ett soundtrack till boken: www.susanneboll.se/hitta-hem-soundtrack). Detta är hennes tredje bok. Jag kan tänka mig att det blir fler och jag läser gärna.

Susanne Boll

Susanne Boll. Foto  Lars Trangius