HITLERS SISTA DAGAR

Sep 9th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Hitlers sista dagarAv Hugh Trevor-Roper
The Last Days of Hitler 1947
Översatt av Hans Dalén och Nils Holmberg
Fischer & Co  2010

Adolf Hitler har ansetts som en lika fascinerande figur som Djävulen ända sedan han 1939 startade andra världskriget genom att invadera Polen och skänka Sovjetunionen halva detta rike. Efter hans självmord – skildrat i otaliga böcker och filmer – har många forskare och författare försökt granska hur det gick till i bunkern under hans sista dagar när den forne allianspartnern Stalins trupper dragit in i den tyska huvudstaden för att inta den, senast till arbetarnas högtidsdag 1 maj 1945.

Hugh Trevor-RoperRedan 1947 skrev Hugh Trevor-Roper sin bok om den nazityske diktatorns sista dagar i livet. Det kom att bli något av ett standardverk, utkommet i många upplagor innan Fischer & Co nu gett ut en uppfräschad version.

Alla vet vid det här laget att Hitler och hans nya hustru Eva Braun begick självmord i Führerbunkern nära Rikskansliet. Eva dog av en giftampull medan Adolf sköt sig, troligen samtidigt som han bet sönder en giftampull. Deras kroppar dränktes i bensin och brändes i trädgården ovanför bunkern.

Ryssarna grävde upp liken och sovjetiska officerare meddelade Stalin att Hitler var död, men Stalin vägrade tro på detta. De bevis för att dödsfallet var sant förtegs. Den sovjetiske diktatorn anklagade britterna för att gömma Hitler i den zon i Berlin som de tilldelats. Rykten spreds om att Hitler levde både här och där, i synnerhet i Francos Spanien och i Argentina. Ryssarna ville inte se att nynazister – en ideologi som stack upp näsan ganska snart efter krigsslutet – skulle få en helgongrav att tillbedja. Det fanns också andra inrikespolitiska motiv till Stalins påståenden. Ingen vågade ifrågasätta Lillefar. Det var efter hans död och Chrustjevs detronisering av föregångaren som dödsfallet i Berlin började accepteras.

Den brittiske historiern Hugh Trevor-Roper fick snabbt uppdraget att rekonstruera den tyske diktatorns sista dagar. Hans studier visade att Hitler inte ville falla i fientliga händer, varken död eller levande. Hans sista dagar regisserades hårt. När han skjutit sig meddelade de styrda nazistmedierna att han stupat och Hitler själv, trogen sin ideologi, bestämde att han skulle brännas på vikingamanér.

Trevor-Roper blev känd som en ”stor” historier i hemlandet efter Hitlers sista dagar, han adlades till och med. Men på 1970-talet gick det åt pipan för honom. Då påstod journalisten Gerd Heidemann att han hittat Hitlers dagböcker, 62 volymer, skrivna av diktatorn själv. Tidskriften Stern publicerade texten i ett specialnummer sedan Trevor-Roper intygad att allt var äkta vara. Det visade sig emellertid att alla dagböckerna var falsifikat, skickligt utförda av Konrad Kujau från Stuttgart. Heidemann och Kujau dömdes båda till fängelse.

Detta kastade en mörk skugga över Trevor-Ropers senare karriär. Han avled 2003.