HIMMEL ÖVER EVEREST

Sep 11th, 2009 | By | Category: 2005-4, Recension

Av David Lagercrantz
Piratförlaget 2005

Lagercrantz utgångspunkt är att det är ganska vanligt folk som ger sig upp på bergstoppar nu för tiden (något som kan få vilken läsare som helst att seriöst överväga saken). Bergsbestigning har blivit en lek för medelinkomsttagare, de rika och de blasé. Dock verkar det finnas ett vanskligt hopp i tankebanan mellan jag ska bestiga … och sedan kommer jag ned och skålar i champagne och det är berättelserna om det fysiskt chockartade klättrandet i Himmel över Everest som trycker till läsaren på ett andlöst, skräckartat vis.

Så snart man öppnar boken hamnar man nära toppen. De är där. De ska ner.

Och vibbar av tragedi kommer över läsaren.

Is och mer is och ännu mer … Frostskadorna gräver i kroppen. Syret sinar. Huvudvärk, blödningar och hallucianationer kämpar bestigarna av Everest med och det är bedövande väl skildrat. Det är oväder på toppen. Färdledaren har bedömt tiden fel. Mörkret faller och klädskapare, mannekänger, fotografer och en rad andra amatörklättrare är i dödsfara. Marknadsföringsjippot blir den mardröm var och en fruktat i sitt hjärta.

Det finns en antihjälte. Han är hård utanpå men inuti krackelerar han, tärd av minnen och skador han tillfogat sig själv och fått av andra. Det är en försvagad man som skavts mot bergssidor under sitt vuxna liv och skavanker syns och anas och han har en dragningskraft som ingen vanlig knarkare.

Lagercrantz har lyckats med en klaustrofobisk skildring av helvetet som kramar musten ur läsaren, när han håller berättelsen på berget. Utvikningar till bl.a. ett normalt svenskt vardagsrum och familjen som väntar på telefon tycker jag är onödiga. Sådant begriper man väl ända att det händer. Mer hitchcockskt hade varit att förlita sig på Everest motstånd.

HELENA SIGANDER