Nov 16th, 2014 | By | Category: 2014-11 nov, Recension

Omslag till HimlakropparAv Eleanor Catton
The Luminaries, 2013
Översatt av Ulla Danielsson
Brombergs, 2014
ISBN 978-91-7337-615-0, 1114 sidor

Med denna bok blev 27-åriga Eleanor Catton den yngsta av de fyrtiofem vinnarna av Man Booker-priset. Det är hennes andra roman. Den första hette The Rehersal och kom 2008 och även den nominerades till flera priser i England.

Himlakroppar utspelas 1866 i Nya Zeeland under den viktorianska guldruschen och innehåller skumraskaffärer bland mördare, opiumsmugglare och prostituerade – till och med spöken.

En stormig natt anländer skotten Walter Moody till Sydön i östaten som ligger cirka 150 mil öster om Australien i sydvästra Stilla havet. Han har likt många andra lycksökare kommit till guldfälten för att söka lyckan och där stöter han på ett dussin hemlighetsfulla män som samlats för att tala om en serie konstiga händelser. En förmögen man är spårlöst försvunnen och en väldig massa pengar har hittats hemma hos en alkoholist ungefär samtidigt som en prostituerad försökt ta livet av sig och Moody dras in i denna härva.

Hela berättelsen är byggd som en följetongsroman. Den förlitar sig på spänningsmoment och är skriven på ett sätt som påminner om stora 1800-talsromaner av Charles Dickens eller hans franska motsvarigheter. Det finns ett driv i texten som fascinerar och de kapitelslutens cliffhangers tvingar läsaren att ta sig vidare trots att man blir trött i armarna av att lyfta tegelstenen. Trots att man nästan grips av övermättnad av alla förvecklingar och vändningar sitter man fast i det dramaturgiska som tvingar en att läsa vidare för att få veta hur det ska gå.

Det finns en underliggande moral i historien, stödd av personteckningarna av de människor som befolkar boken, människor som tagit sig till den ”sydligaste delen av den civiliserade världen”. Alla söker rikedom men ingen tycks komma undan sitt öde. Det är oerhört intrikat uttänkt och skrivet och texten påverkar läsarens inre filmduk ideligen. Handlar boken egentligen om hur författaren presenterar en intellektuell idé förklädd till historisk spänningsroman? De olika personernas versioner av sina upplevelser av en händelse kan ses som en varning till oss moderna människor att vara aktsamma gentemot all information som når oss … information eller desinformation …

LENA JEPPSSON

Eleanor Catton

Eleanor Catton. Foto Robert Catton

Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php:22 Stack trace: #0 /home/dastnu/public_html/wp-includes/template-loader.php(106): include() #1 /home/dastnu/public_html/wp-blog-header.php(19): require_once('/home/dastnu/pu...') #2 /home/dastnu/public_html/index.php(17): require('/home/dastnu/pu...') #3 {main} thrown in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22
WordPress › Error

There has been a critical error on this website.

Learn more about troubleshooting WordPress.