Apr 2nd, 2016 | By | Category: 2016-04 apr, Recension

Omslag till Herr Faustinis resorAv Wolfgang Herrmann
Herr Faustini verreistn, 2006
Översatt av Dorothea Liebel
Liebel Litteraturförlag, 2015
ISBN 978-91-1980-361-0, 129 sidor

Herr Faustini är en österrikisk pensionär som lever ett rätt lugnt och ensamt liv i en liten by. Helt ensam är han förstås inte. Han har en städerska som heter Maria, duglig med dammsugaren men med avsikter, och en granne som heter fru Gigele som ger honom julklappar. När vardagen blir alltför enahanda ger sig herr Faustine ut långa promenader eller på buss- eller tågresor till platser i närheten och det ger honom tid att filosofera över både det ena och det andra, inte minst livets mening, landets styrelseskick och dagens ungdom, något som Herrmann beskriver både poetiskt och skarpsynt – och lite tradigt om man nu ska vara aningen elak mot en kortroman som är den första i en trilogi.

Wolfgang HerrmannI denna den första romanen har herr Faustini bestämt sig för att hälsa på sin syster som fyller jämnt. Det blir en mycket längre färd än de små resor han gör runt sin heimat.

När han åker är han noga med att betrakta det han ser och jämföra detta med vad han har inombords och eftersom han är en gammal man har han liten eller ingen förståelse för tidstypiska ting som roar eller berikar människorna omkring honom. I och för sig är många av iakttagelserna både skarpsynta och tänkvärda, fast de kommer väl tätt och kan ibland uppfattas som humorlös kverulans.

Wolfgang Hermann är född i Bregenz, Österrike, har studerat filosofi och doktorerat med en avhandling om den tyske författaren och romantikern Hölderlin (1770–1843). Sedan 1987 arbetar Herrmann som frilansande författare och har publicerat talrika romaner, noveller, teaterpjäser, hörspel och operalibretto för vilka han tilldelats en rad olika priser. Efter längre vistelser i Berlin, Paris och i Provence, liksom två år som universitetslektor i Tokyo, bor han idag i Wien.