Nov 1st, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till Herr faustini och mannen i hundenAv Wolfgang Herrmann
Herr Faustini und der Mann im Hund, 2008
Översatt av  Dorothea Liebel
Libel Litteraturförlag, 2016
ISBN 978-91-98-32740-3, 165 sidor

Jag tyckte riktigt bra om Herrmanns första bok på svenska. Den hette Herr Faustinis resor (http://www.dast.nu/recension/herr-faustinis-resor) och var en filosofisk, rätt skarpsynt om än något långrandig kortroman (om detta nu är möjligt) om resor i verkliga livet. I den nya boken beger sig den något tafatte österrikiske pensionären iväg på en andlig resa som ger honom möjlighet att studera det inte andra kan se. Som i den tidigare boken litar han på människor i sin närhet och lyder deras medicinska anvisningar, träffar en hund med en sällsam blick och finner att världen är något av en helt ny verklighet.

Wolfgang HerrmannDet är roligt att ibland läsa något som inte följer de gängse turerna i den underhållningslitteratur (Deckare, Action. Science fiction. Thrillers = DAST) som tidskriften bestämt sig för att bevaka. På senare år har ämnena utökats och det är därför Herrmann får vara med, eftersom hans sagoberättande ryms i, eller åtminstone håller sig i närheten av sf eller fantasy.

Detta är en munter, lätt- och snabbläst liten skröna som om sinnesstämningen är den rätta ger upphov till långvarig tankeverksamhet.

Wolfgang Hermann är född i Bregenz, Österrike, har studerat filosofi och doktorerat med en avhandling om den tyske författaren och romantikern Hölderlin (1770–1843). Sedan 1987 arbetar Herrmann som frilansande författare och har publicerat talrika romaner, noveller, teaterpjäser, hörspel och operalibretto för vilka han tilldelats en rad olika priser. Efter längre vistelser i Berlin, Paris och i Provence, liksom två år som universitetslektor i Tokyo, bor han idag i Wien.