HEROINE

Jul 25th, 2017 | By | Category: 2017-07 juli, Recension

Omslag till HeroineAv Mons Kallentoft & Marcus Lutteman
Bookmark Förlag, 2017
ISBN 978-91-88345-70-7, 359 sidor

När jag skrev om författarparets bok Bambi konstaterade jag att de arbetade efter det gamla goda Hollywood-receptet ”börja med världens undergång och arbeta dig upp till ett klimax”. Principiellt har de inte heller frångått detta i den nya boken. Det finns ett driv i Heroine som gör det snudd på omöjligt att lägga ifrån sig boken innan den är färdigläst. Men tro inte att det är någon mysrysare du fått i handen. Alla romaner i Mons Kallentofts och Marcus Luttemans Herculesserie är fyllda av rå och ofta brutal action.

Mons Kallentoft & Marcus LuttemanHerkulesserien har den grekiska mytologins tolv stordåd som utgångspunkt (de tidigare romanerna heter Zack, Leon och Bambi) och handlar om den superspecielle kriminalinspektör Zack Henry på Särskilda enheten och de uppdrag han får och de privata bekymmer han ställs inför.

Spelplats är den fiktiva förorten Stallhagen som övertagits av kriminella gäng och blivit ett ställe dit ingen blåljuspersonal längre vågar sig. Den som ser likheter med vissa verkliga förorter har nog inte alldeles fel. Tunnelbanan har brunnit, en polisbil sprängs i luften men när en video som skildrar hur en ung kvinnlig socialarbetare skändats och lämnats att dö där ger sig Zack ensam in i det infekterade och avspärrade området för att hitta henne innan det är för sent.

Intrigskaparna Kallentoft och Lutteman har åstadkommit en mycket spännande berättelse där våldet är ständigt närvarande utan att det känns spekulativt. Spänningen har mycket att göra med tidsfaktorn, inte alls ovanlig i den här sortens litteratur, men turnerad på ett mycket effektivt sätt. Att de båda författarna dessutom skriver lättfattligt och filmiskt är ingen nackdel.

BJÖRN ENMAN