Jul 26th, 2022 | By | Category: 2022-07 juli, Recension

Omslag till Hennes rykteAv Sarah Vaughan (pseudonym för Sarah Hall)
Reputation, 2022
Översättning Johan Nilsson
Albert Bonniers förlag, 2022
ISBN 978-91-0-019614-1, inbunden, 409 sidor

Detta är författarens tredje spänningsroman på svenska (hon har skrivit fem på engelska). Hon slog igenom med Efter skandalen som nominerades till bästa översatta deckare av Deckarakademin (och som också blivit Netflix-serie).

Hon behandlar viktiga nutidsfrågor i spänningsromanens form. Här handlar det om politikers säkerhet, om hat och hot på sociala medier, om hämndporr.

Emma Webster har gått från att vara lärare till kommunpolitiker och nu till parlamentsledamot för Labour. Karriären har gjort att hennes man lämnat henne (för en av hennes lärarkolleger), att den 14-åriga dottern inte mår bra och saknar den nära kontakten med mamma (vi får följa också dotterns tankar i egna kapitel). Hon utsätts för mobbning, i skolan och på nätet, men har ingen hon vågar berätta det för, så som många ungdomar har det i hela världen numera.

Emmas valkrets är i Plymouth men under arbetsveckorna bor hon i London tillsammans med två andra partikamrater (den ena ganska nära regeringen, Storbritannien har många ministrar som inte finns i kabinettet, det vi definiera som regeringen). En kväll kommer hon hem och det slutar med en svårt skadad man, polis och ambulans. Och ganska snart ett åtal för mord på den journalist hon har arbetat tillsammans med för att få igenom lagförslag som kriminaliserar hämndporr. Och som hon betraktat som nära vän.

En stor del av boken kommer att utspelas i Old Bailey, under rättegången. Emma har alltid var en ”duktig flicka” vilket inte i sådana här sammanhang varit till hennes fördel.

Det blir många lager: näthatet, mobbning, hot mot politiker, konflikter inom och mellan politiska partier, förhållandet mellan föräldrar och barn, förhållandet mellan vuxna, vänner och exmakar. Det blir mycket att tänka på och ta in. Det är spännande (hur ska det gå i rättegången, vad vet vi läsare egentligen om vad som hände?) men det blir ingen bladvändare: jag måste stanna och fundera, känna hur verkligheten är mycket mer komplicerad än den raka deckarhistorien. Ingen deckare, en samhällsroman med spänning som motor, men en grund för diskussion om hur vi vill att vårt samhälle, på barnens vardagsnivå och på den demokratiska höjden ska vara.

Och så skriver hon ju så bra också. I ett efterord påpekar hon att det politikermord som skedde i England gjordes efter att hennes manus till boken var klart, vilket understryker vikten av att ta hot mot politiker på allvar.

LEIF-RUNE STRANDELL

Sarah Vaughan

Sarah Vaughan. Foto Philip Mynott