Mar 21st, 2018 | By | Category: 2018-03 mars, Recension

Omslag till Hemmets trygga vråAv Cara Hunter
Close to home, 2018
Översatt av Jan Risheden
Louise Bäckelin Förlag, 2018
ISBN 978-91-8844-796-8, 304 sid
or

Hemmets trygga vrå är den första boken i en Cara Hunters serie om  brittiske kriminalkommissarien Adam Fawley och hans utredningsteam. Fowley är en skicklig polis fast han har självklart bekymmer på det privata planet fast författaren är klok nog att inte älta dessa alltför mycket utan koncentrerar sig på fallet som ska lösas. Det är intrikat nog.

Sharon och Barry Mason anmäler en sen kväll att deras dotter, åttaåriga Daisy, har försvunnit från ett utklädningsparty där hon föreställt en tusensköna – passande nog eftersom hon heter samma sak som blomman på engelska. Det har tagits en del bilder under festen och polisen ser snart på fotografierna att det inte är Daisy som är klädd som tusensköna. Det är ett annat barn och man börjar undra om den försvunna flickan ens varit där.

Skeendet är lite känsligt för kommissarien som själv förlorat ett barn och han kan sin brottsstatistik som säger att man måste hitta kidnappade barn snabbt om man vill finna dem i livet. Dessutom säger statistiken att om ett barn är försvunnet – möjligen mördat – bör man ta en mycket nära titt på familjen. Sharon, Barry och storebror Leo säger sig ingenting veta men en närmare granskning visar att familjen inte är så funktionell och att det finns betydande hemligheter under ytan. Sharon är svartsjukt lagd och det visar sig att hon har grund för sin jalusi eftersom maken sökt andra jaktmarker, kanske för att han inte står ut med de ständiga grälen. Daisy själv har på senare tid haft problem med humörsvängningar och klarar sig allt sämre i skolan. Allt detta hissar varningsflaggor i polisens ögon men de är professionella nog att inse att det inte betyder att föräldrarna mördat sin dotter.

Det är en skickligt och drivet skriven roman i högt tempo där vändningarna kommer då och då men visar sig vara red herrings. Man kan inte ta någonting för givet och till råga på allt kommer allmänheten med twitter- och facebooksynpunkter som ger media anledning att starta ett drev. Ett tips för att riktigt hänga med i svängarna: kolla tidsangivelserna noga.

Cara Hunter bor på en gata i Oxford som inte alls är olik den som beskrivs i boken. Den andra romanen i serien om Adam Fowley lär ha titeln In the dark.

ELISABETH CARLSSON

Cara Hunter