Jan 4th, 2017 | By | Category: 2017-01 jan, Recension

Omslag till Hemligheternas skogAv Erin Hunter [pseud för Kate Cary, Cherith Baldry, Tui T. Sutherland och Victoria Holmes]
Forest of Secrets, 2003
Översatt av Lena Olsson
Bokfabriken, 2016
ISBN 978-91-76292-87-7, 358 sidor

I katternas värld förekommer också rivalitet och vänskap gränsande till kärlek, åtminstone i pseudonymen Hunters sätt att se saken i serien Warriors. Denna fantasyserie är avsedd för relativt unga läsare (nio till tolv år) men jag måste till min förundran medge att den faktiskt också är intressant för äldre bokslukare.  Världen som beskrivs är uppdelad mellan fyra sinsemellan olika kattklaner: Åskklanen, Flodklanen, Vindklanen och Stjärnklanen. Relationer mellan medlemmar i olika klaner ses inte med blida ögon på alla håll och kanter. Vad är viktgast – att hålla sina löften till klanen eller att leva efter sina inre önskningar? Här ställs katterna inför mänskliga problem, något som turneras med viss finess av författarna.

I Hemligheternas skog är det en kärleksrelation över dessa gränser som är temat. Men författarna beskriver också katternas hårda liv i övrigt i den reglerade tillvaron där ständiga kampen om territorium och interna stridigheter om makt och bestämmanderätt problematiserar tillvaron för de fyrfota huvudrollsinnehavarna. Dessutom förekommer ett ständigt hot från varelser med färre ben.

Serien Warriors har tydligen slagit an en sträng hos den yngre läsekretsen. Enligt förlagsreklamen har böckerna sålts i över tjugo miljoner exemplar välden över och har jämförts med Narniaböckerna av Clive Staples Lewis och Joanne K. Rowlings fantastiskt populära serie om Harry Potter.
Skrivargruppen Erin Hunter består av Kate Cary, Cherith Baldry, Tui T. Sutherland och redaktören Victoria Holmes som alla har olika roller i framställandet av berättelserna. Holmes är den som skapar stommen medan de övriga ser till att den förvandlas till litteratur.

ÅSA PETTERSSONErin Hunter