HEMKOMSTEN

Apr 27th, 2008 | By | Category: 2008-3, Recension

Omslag till HemkomstenAv Bernhard Schlink
Die Heimkehr 2006
Översatt av Aimée Delblanc
Albert Bonniers 2008

Detta är en sequel av kortromanen Högläsaren som Bernhard Schlink fick stor succé med för lite drygt tio år sedan. Tyvärr tycks författaren har glömt vad han skrev för här upprepar han stora delar av det ursprungliga konceptet. Det var, liksom denna, en roman om mänsklig brutalitet vid sidan av att den var historien om en femtonårings heta erotiska erfarenheter tillsammans med en dubbelt så gammal kvinna – som när han åter träffar henne står åtalad för att ha varit lägervakt i Auschwitz.

I Hemkomsten bor pojken Peter hos farföräldrarna. Farfar redigerar billighetsromaner och Peter hittar korrekturet till en roman om en tysk soldat som flyr fånglägret i Sibirien och under stora svårigheter tar sig hem. Just när han ska knacka på dörren till lägenheten där han bodde med sin fru före kriget tar boksidorna slut. Han kan inte hitta fortsättning och det ger grabben ett trauma.

Fortfarande som vuxen är han besatt av att få veta hur det gick för den tyske krigaren. Han fattar att storyn bygger på Odysséen, men menar att författaren troligen upplevt slutet själv. Han börjar söka och söka eftersom han börjar tro att berättelsen är skriven av hans egen far.

Bernhard SchlinkSå långt rätt kul. Sen tar filosofin och psykologin över. Det blir svårt att uppamma någon känsla för huvudpersonerna. Männen är bittra trots att de klarat anpassningen från nazismen till efterkrigstidens annorlunda klimat utan att behöva avslöja vad de tidigare sysslat med. Bernhard Schlink tar i så han nästan kräks. Han konstruerar vändningar som resulterar i nya gåtor inuti gåtor.

Genom att hela händelseförloppet verkar pågå på ett gungfly tappade åtminstone denne läsare intresset och började gäspa.

Bernhard Schlink är jurist, verksam i Bonn och Berlin. I hans skönlitterära produktion ingår ett par uppmärksammade och prisbelönade kriminalromaner. Han är född 1944.

HELGA LINDH