HELMERS VALS

Sep 11th, 2016 | By | Category: 2016-09 sep, Recension

Omslag till Helmers valsAv Aino Trosell
Lindelöws Bokförlag, 2016
ISBN 978-9187291-68-5, 277 sidor

Trosells roman har underrubriken ”Berättelsen om en far och ett Sverige som en gång var” och handlar följaktligen om fader Helmer och det land han fick uppleva i närmare 90 år. Hon har alltid varit en samhällstillvänd författare som kommit med två dussin romaner, novellsamlingar och barnböcker sedan debuten med Socialsvängen 1978. Att det blev en roman i stället för en vanlig biografi kommer sig säkert av att Trosell vill komma närmare sig egen uppfattning om vårt lands färd från det fattiga riket till det folkhem med välfärd för alla som lanserades av Per Albin Hansson redan 1928. Det blev inte helt och hållet som Per Albin tänkt.

Aino Trosell har i åtminstone tre böcker berättat om kvinnorna i sin släkt. Nu tar hon sig an mannen, fadern, Helber som föddes i dalska Malung 1902 och blev hennes far när han var nästan 50 år gammal. Det har blivit en rörande, ibland spännande och hela tiden intressant historia om en dotter som älskade sin far och fick honom att skriva ner berättelser som sitt liv, något hon nu utnyttjat. Fast jag undrar över en sak: finns verkligen inte orden kärlek och lycka på Malungsdialekten? Något närbesläktat borde i alla fall finnas för så allmängiltiga ord.

Jag känner igen mycket i Helmers liv trots att han var 38 år äldre än jag. Ännu på 50-talets landsbygd var det viktigt att man kroppsarbetade och helst var duktig på det man gjorde. Hedersbegreppen (något annorlunda än de som nu debatteras i pressen) handlade om att betala sina skulder. Hästar var fortfarande vanliga i jord- och skogsbruket. Och, som Helmer, blev den som spelade dragspel uppskattad. Hans förmåga med bälgen har gett boken dess titel. Det är inte bara Helmer som minns, även dotterns finns med liksom hennes analys av olika tidsbundna fenomen.

Ibland känns det som om perspektivbytena blir abrupta, men det är en petitess i sammanhanget. Trosell är en utmärkt berättare och hennes inlevelse i den här boken kan man bara inte ta miste på. Liksom fadern har hon drag av folkbildare. Mer ligger nog också i generna. Under faderns senare år i livet blev han konstnär – som dottern fast som utställd tecknare och skulptör.

En hel del i Aino Trosells berättelse får mig att dra på smilbanden. Skrönan om fars bilfärder är dråplig medan berättelsen om resan över en sjö med en överlastad båt är rörande i sin vemodiga teckning av hur mycket dottern litar på fadern. Hon ser honom hela tiden, men hur mycket ser han av henne?

Den ofta prisbelönade Aino Trosell födde 1949 i Malung som dotter till skinnstanserskan Edit och skinnskräddaren/skogsarbetaren/dragspelaren Helmer. Innan hon blev författare hade hon flera arbeten: socialsekreterare och senare svetsare inom varvsindustrin.

Aino Trosell

Aino Trosell. Foto Jane Morén