HELIX

Dec 17th, 2021 | By | Category: 2021-12 dec, Recension

Omslag till HelixAv Alexandra Appelqvist och Benjamin Andrée
HarperCollins, 2021
ISBN 978-91-509-6552-0, inbunden, 368 sidor

Alexandra Appelqvist, 43 år, debuterade 2017 med feelgoodsuccén Handboken för singlar på gränsen till nervsammanbrott och hösten 2020 kom uppföljaren Konsten att svepa det halvfulla glaset. Alexandra är eventchef på ett techmediebolag. Benjamin Andrée, 50 år, är journalist, pr-konsult och innehållsproducent. Han har i flera år arbetat som nöjesreporter på Aftonbladet, som pressansvarig på Viaplay och varit kreativ chef på en av landets största eventbyråer. Författarna lärde känna varandra 2019 då de flyttade in i samma hus nära Helix – den västra skyskrapan på 34 våningar som med granntornet Innovationen utgör Norra Tornen i Stockholm.

Helix är den första delen i en ny deckarserie om nöjesreportern Adrian Lind. I intervjuer säger paret sig ha inspirerats av Agatha Christies Mordet på Orientexpressen flyttad till nutida Stockholm.

Berättelsen kretsar kring en exklusiv fest i tre dagar med prominenta jetset-gäster, men under den dekadenta ytan på festen döljer sig mörker och ondska. Det är vinter och det snöar i Stockholm. Nöjesreportern Adrian Lind och hans bästa vän Valeria Rossi har fått en inbjudan till födelsedagsfirandet av den excentrisk affärsmannen Bernhard Schwartz i hans våning i skyskrapan Helix. En av kvällens gäster, en ung kvinnlig influencer, Sarah Johnson, har delat ett oroväckande inlägg i sociala medier. Det ryktas att hon är försvunnen, och att flera personer på festen vill se henne död. Adrian vill därför passa på att undersöka vad som hänt henne samtidigt som han frotterar sig med kändisar. Ju mer han och kollegorna på Nyhetsbladet gräver, desto komplexare bild får de av den försvunna kvinnan och av de övriga gästerna.

Helix är en annorlunda deckare. Författarna skriver rappt med ledig stil. Även om hela boken är fiktion har de blandat in verkliga personer, miljöer och historier och det gör att händelserna känns aktuella i Stockholms kändisliv. Författarnas bakgrund inom eventvärlden blir mycket tydlig och stora delar av boken är noggranna skildringar av festmiljöerna, maten, drycken, kläderna etc. Den röda tråden om vad som hände med Sarah Johnson blir därmed ofta en bakgrund till alla beskrivningar av de trendiga kändisarnas leverne och uppträdanden. Det gör att boken ibland känns mer som en skvallerreportage än deckare.

Jag hoppas att kommande böcker i samma serie vågar lämna eventen och bygga mer på deckarens kärna, för författarna kan skriva.

Benjamin Andrée och Alexandra Appelqvist

Alexandra Appelqvist och Benjamin Andrée. Foto Ola Axman