HELA HAVET STORMAR

May 27th, 2012 | By | Category: 2012-05 maj, Recension

Omslag till Hela havet stormarAv Arne Dahl
Albert Bonniers förlag 2012
ISBN 9100127612, inb, 480 sidor

Hela havet stormar är andra delen av fyra planerade i serien om Opcop, en superhemlig och operativ polisorganisation inom EU, vid sidan av Europol, så hemlig att den till och med riskerar att avslöjas om den samarbetar med andra mera traditionella polisorganisationer. Första delen kom i maj 2011, Viskleken (som för övrigt fick Deckarakademins pris som årets bästa svenska kriminalroman), där Arne Dahls poliser Paul Hjelm, Kerstin Holm, Jorge Chavez, Arto Söderstedt och andra från A-gruppen nu arbetar i den nya hemliga europeiska polisorganisationen. A-gruppen las ju ner i den sista boken i Arne Dahls dekalogi om gruppen, som avslutades 2007 med Himmelsöga.

I Hela havet stormar går trådarna långt tillbaka i tiden, till det forna östblocket och dess brutala hantering av sina oliktänkande. Under den skickligt uppbyggda intrigen, som delvis pendlar mellan dåtid och nutid, reser läsaren tillsammans med bokens poliser nästan jorden runt, i en allt tätare intrig som hoppar från söder i Stockholm till Sibirien eller Andalusien. Opcop-gruppens möten, resor och skärmytslingar bygger efterhand upp en pusselbild av en mordserie över hela världen, över många år. Kanske är gruppen en väl dold hemlighet, en stor konspiration på spåren. Och kanske kan det vara så att det finns mer än en seriemördare.

Jag, som gläder mig åt att få se Arne Dahls böcker om A-gruppen filmatiserade, ser verkligen Arto Söderstedt och andra framför mig som de ser ut i Misterioso och andra filmer. Det tycker jag förhöjer läsglädjen, även om jag saknar Gunnar Nyberg i handlingen, men han blev kvar i A-gruppen. I filmerna suveränt tolkad av Magnus Samuelsson.

Hela havet stormar är en skickligt komponerad och mycket spännande kriminalroman, med flera bottnar. Intrigen leder obevekligen fram till det explosiva slut, där allt blir uppklarat. Eller kanske ändå inte? Vi lär få veta mera i de kommande två delarna i serien. De är väl värda att vänta på!

ULF BROBERG

Arne Dahl

Arne Dahl/Jan Arnald. Foto Sara Arnald