HEAVY METAL MANAGEMENT

Dec 28th, 2012 | By | Category: 2012-12 dec, Recension

Omslag till Heavy Metal ManagementAv Pär-Jörgen Pärson och Hans-Olov Öberg
Kalla  Kulor 2012
ISBN 978-91-87049-12-5, 120 sid

Säga vad man vill om vissa deckarförfattare, men de är inga skomakare som håller sig vid sin läst. En sådan flexibel skribent är Hans-Olov Öberg (bilden nedan tv) som för denna bok slagit sina påsar ihop med musikern och dotcomöverlevaren Pär-Jörgen Pärson (bilden th) för att berätta om hur man i näringslivet skulle klara sig så mycket bättre om de tog till sig lite av hårdrockens teorier och praktiker för varumärkesförädling och management.

Hans-Olov ÖbergDast är inte precis Veckans Affärer och vi skulle nog aldrig har uppmärksammat att den här boken existerade om det inte varit för att vi känner till Öberg som deckarförfattare, och en riktigt duktig sådan.

Pär-Jörgen PärsonDet är en rolig bok som utan skrupler påstår att klotets alla företagsledare har massor att lära av grabbarna i hårdrocksvängen när det gäller global positionering, kundsäkring, bolagshistorik och hur man fixar till ett hållbart och högljutt varumärke.

Författarna förklarar vikten av att på ett klokt sätt utnyttja den symbolik som finns i företaget och att göra det med all den energi man är mäktig. Man bör ha ett finger i luften för att känna varifrån den senaste trendvinsen blåser.

Eftersom jag är uppväxt med musikanter som Louis Armstron, Count Basie, Glenn Miller, Sven Arefeldt, Povel Ramel, Tommy Steele, Elvis Presley och hela det svenska popköret från 60-talet blir jag lite osäker när Öberg och Pärson berättar om senare långhårigas insatser och framgångar och inte minst vad de har att lära ut.

Men jag tror dem på deras ord, för det är ju allom bekant att en svensk deckarförfattare aldrig ljuger i det han skriver.

KJELL E. GENBERG

Taggar: , , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22