HEARTBREAK AND VINE

Sep 12th, 2009 | By | Category: 2003-2, Recension

The Fate of Hardboiled Writers in Hollywood
Av Woody Haut
Serpent’s Tail 2002

Utan manusförfattare skulle inga filmer se salongens mörker, en sanning som Woody Haut understryker. Författarna var länge en illa hanterad och sällan uppmärksammad grupp i Hollywood. Haut tar har fasta på de som skrev hårdkokt, James M. Cain, James Ellroy, Donald Westlake och Cornell Woolrich, för att nämna några. I dag tror väl inte ens publiken att skådespelarna själva hittar på sina repliker medan film spelas in. Annat var det förr om man får tro cynikern som skrev manus till Sunset Boulevard. Hos Haut får vi veta att en bra romanförfattare inte behöver vara en bra manusförfattare och vice versa. Varken Dashiell Hammett eller Raymond Chandler var bra på filmmanus. Men det fanns undantag, och det gläder mig att en författare, som jag beundrar mycket, nämligen Leigh Brackett, behärskade alla genrer och metoder. Om Edward Bunker (Runaway Train) fängelsekunden som blev författare, får vi veta att Teilhard de Chardin och Karen Horney var hans favoritförfattare på San Quentin, där Caryl Chessman, sedermera avrättad, fick honom att börja läsa. Det är en spännande faktabok, som innehåller massor med författar öden. Hör hemma i konnässörens bibliotek, på referenshyllan, och ger tips om hur man skriver manus.

BERTIL FALK

Taggar:

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22