Jan 6th, 2018 | By | Category: 2018-01 jan, Recension

Omslag till HäxyngelAv Margaret Atwood
Hag-Seed, 2016
Översatt av Hjalmar Manfred Svensson
Wahlström & Widstrand, 2018
ISBN 978-91-46-22989- 6, 333 sidor

Detta återberättande av William Shakespeares Stormen är en av de romaner som släppts på initiativ av Vintage’s Hogarth Shakespeare.

Man kan rynka på näsan åt de många omtolkningar av andra författares verk som dykt upp på senare tid. I anglosaxiska länder har just Shakespeare och Austen varit flitigt använda och här i Sverige kan man peka på Söderberg. Att undervärdera dem kan dock vara ett misstag. Bengt Ohlsson, vinnare av både August- och Helgapriset, skrev med Gregorius en roman med egen bärkraft och Atwoods variant går inte heller av för hackor.

Hennes berättelse handlar om den kanadensiske teaterchefen Felix som förråds av sin värste rival Tony och tvingas bort från sin teater just som han ska sätta upp Shakespeares Stormen, hans eget och mästarens mästerverk. Efter dussinet år i skoglig isolering och sorg över dotterns bortgång, fylld av tankar på hämnd ser han äntligen en möjlighet till revansch.

Han får anställning som teaterlärare på ett fängelse där han i Norénsk anda, fast utan att skriva själv, lyckas få internerna att studera in Stormen. Till premiären ser han till att många prominenta personer finns med i publiken – men där sitter också människan som förstörde hans liv och nu har klättrat på karriärstegen och blivit minister. Felix tar sin chans och ser till att Tony får sina fiskar varma.

Atwood skriver sin berättelse med glöd och glimten i ögat, inte alls olikt det sätt hon brukar skriva på. Det blir en spännande historia och ett lovtal till mannen från Stratford-on-Avon, fylld av ironiska slängar och njutbar även för den som inte är så bekant med förlagan. Dessutom finns blinkningar till flera av nutidens mer uppmärksammade böcker.

Felix är en märklig gestalt, nästan en karikatyr på kulturmannen, ibland en ren knasboll och ofta så försmädlig att man baxnar, och ändå lyckas Atwood få oss att gilla honom. Man hejar på honom på samma sätt som man håller på svenska juniorlandslaget i ishockey ända fram till det olycksaliga slutet.

Margaret Atwood föddes 1939 i Ottawa men bor nu i Toronto och anses vara Kanadas ledande författare. Hon debuterade som poet och har gett ut ett trettiotal diktsamlingar, essäböcker och romaner. Hennes internationella genombrott kom med Den ätbara kvinnan 1969. Bland hennes romaner märks Tjänarinnans berättelse, Kattöga, Rövarbruden och Alias Grace. De senare romanerna är Oryx och Crake. Margaret Atwood är översatt till mer än 40 språk och ständigt Nobelpristippad.

ELISABETH CARLSSON

Margaret Atwood

Margaret Atwood. Foto Jean Malek