HAVETS GILLE

Jun 22nd, 2013 | By | Category: 2013-06 juni, Recension

Omslag till Havets gilleAv Nancy Peña
Kolik Förlag 2013
ISBN 9789186509262, 101 sidor

Tack vare tidningen Utopi har den episka serien fått en plats i Sverige igen, efter att under så länge jag kan minnas varit dominerad av självironiska vardagshistorier. Episka serier handlar om ren och skär fantasi, och Havets gille är en sådan.

Världen är uppdelad i isolerade öar där varje ras har sin egna plats. Endast det mytomspunna Havets gille handlar med dessa olika öar. På en av öarna förtrycks de kattlika sinojerna av de råttlika muriderna. När sinojerskan Skärvtass åker fast för en mindre överträdelse av landets drakoniska klädesregler och i ren panik förgiftar en muridisk inspektör måste hon och hennes son fly hals över huvud. Han hoppar i havet och räddas av ett skepp från Havets gille, medan hon grips och sätts i fängelse. Detta är början på historien om hur dessa två dras in i storpolitik i en komplicerad värld.

Nancy PeñaOch nog är den komplicerad. Jag kunde inte lägga ifrån mig boken och försökte knyta ihop historien till något begripligt men precis när man känner på sig att saker och ting ska få sin förklaring tar boken slut. Jag utgår ifrån att det kommer komma en fortsättning, men det är en stor nackdel att den slutar som den gör. Väldigt synd tycker jag, men om man i framtiden har chansen att köpa de två (första?) delarna tycker jag man ska göra det. För det här är en Spännande berättelse väldigt avlägsen från den verklighet vi lever i.

JOHANNES GENBERG