HAVET, HANDELN OCH NATIONEN Släkten Donner i Finland 1690–1945

Dec 31st, 2014 | By | Category: 2014-12 dec, Recension

Omslag till Havet handeln och nationenAv Julia Dahlberg och Joachim Mikwitz
Svenska Litteratursällskapet i Finland och Bokförlaget Atlantis, 2014
ISBN 978-91-7353-749-0, 361 sidor

Av släkten Donner var det bara Jörn – författaren, regissören och filmproducenten – jag kände till i början av 70-talet. Jag hade läst några av hans böcker och visste att han var den ende finländare som fått en Oscar, dock för en svensk film, nämligen Ingmar Bergmans Fanny och Alexander, som han producerade. Lite mer kött på benen fick jag av min nu avdöde vän Anderz Harning som berättade en del skrönor om denne man.

Minnet av dessa gjorde att jag med stort intresse började läsa Julia Dahlbergs krönika över släkten Donner. Hon bygger den på docenten Joachim Mikwitz historik över denna familj som funnits i Finland sedan den tyske hantverkarsonen Jochim Donner på 1600-talet kom till den då svenska staden Nyen (finska: Nevanlinna) som var en föregångare till S:t Petersburg vid floden Nevas utlopp. I förordet poängterar hon att Mickwitz av personliga skäl tvingats avbryta sitt arbete när manuskriptet blott var halvfärdigt.

Joachim MickwitzJulia DahlbergDet var nog ett lyckokast att Dahlberg tog över och gjorde historien till sin. Det har blivit en fascinerande berättelse om hur familjens flytt via Stockholm till Gamlakarleby i Österbotten där ättefaderns ättlingar grundade och drev ett mycket inflytelserikt handelshus och också lade fundamentet för det inflytande släkten Donner skulle få på finsk redarverksamhet, industri, vetenskap, litteratur, diplomati och politik. Den stora förvandlingen från lokal krämarsläkt till nationella kulturkändisar tog sin början under det sena 1800-talet och Julia Dahlbergs beskrivning av de olika tidsepokernas politiska strömningar (släkten fick ju uppleva förvandlingen från att Finland var en del av det svenska riket till att bli en del av Ryssland och slutligen en fri nation, dock innan dess drabbad av inbördeskrig) och hur moderna idéer tog sig in i landet och slog rot.

I affärsverksamheten har släkten Donner ägnat sig åt mer än handel. De har drivit yllefabrik och sysslat med järnhantering, ja, säg vad dessa uppfinningsrika människor inte sysslat med.

De olika epokernas stora litterära namn skymtar förbi. I Donners hem umgicks man med de berömda skalderna Johan Ludvig Runeberg och Elias Lönnroth och det är knappast en tillfällighet att Otto Donner döpte sitt hus till Framnäs efter Esaias Tegnérs Fritiofs saga. Kultur och litteratur var och är viktiga ingredienser i släktens vardag. Vilket inte betyder att man svalde allt som storheterna skrev. Ossian Donner menar att Runeberg gjorde sig skyldig till ”oförlåtlig ekonomisk defaitism” då han i den finska nationalhymnen Vårt land skrev orden: ”Vårt land är fattigt, skall så förbli”. Nu stämmer inte detta längre men orden står kvar.