HÄSTEN FRÅN PORTEN

Jan 21st, 2009 | By | Category: 2009-1, Recension

Omslag till Hästen från porten

Av Carina Burman
Författaruppläsning (8 CD, cirka 9,5 tim)
E-books 2008

Carina Burman (känd recensent i DAST och författare av historiska romaner med detektiva inslag) har i Hästen från Porten åstadkommit något av en pastisch på de kolportage­romaner som var så populära, inte minst bland kvinnor, under 1800- och tidigt 1900-tal. Det är skickligt gjort, roande och har en feministisk touche som dock inte bör avskräcka någon läsare (eller läsarinna, som Burman då och då tilltalar).

Här är Burmans stående gestalt, författarinnan  Euthanasia Bon­de­son (det märkliga förnamnet alluderar på dödshjälp), på resa i Mellanöstern år 1853 då den politiska situationen verkade styra mot krig. I sitt sällskap har hon förutom ett par damer med specialkunskaper också uppsalapoeten Alf Seger, som känslomässigt sviker den ena av kvinnorna för det arabiska fullblodet Djinn, som han i tidens tecken döper om till Balder. När Djinn blir stulen i jordanska Petra blir ett par troliga engelska spioner (tvillingar till råga på allt) och en skum tysk som visar sig vara i rysk sold, misstänkta.

Det går att läsa Hästen från Porten som en deckarhistoria eller spionroman men den är snarare en text som leder tanken till kvinnlig frigörelse. Euthanasia Bon­de­son är mycket modern i sitt sätt att tänka, både vad gäller rätten till personlig sexualitet och genusfritt klädval.

Fast som deckare tar inte hennes historia ut svängarna på samma sätt som om en amerikan skulle ha skrivit den. Någon verklig konfrontation blir det aldrig men resan fram till den – faktiskt – naturliga upplösningen är gemytlig och man följer litteraturvetare Burmans hjältinna med intresse och medkänsla. Författarens lek med dagens och gårdagens könsroller är utförd med både elegans och satirisk känsla. Den leken förstärks av att det är Euthanasia Bon­de­son som står för det ekonomiska.

Dessutom är det en rolig bok – humorn blir säkert mer förståelig för dem som läst gamla rese- och kolportageromaner.

Man får veta en hel del om politiskt stormaktstänkande i mitten av 1800-talet, liksom om de religiösa förtecken som i viss mån styrde tänkandet. Det osmanska riket – som också kallades Porten – sjunger på sista versen, britterna blir allt starkare och ryssarna vill utvidga söderut. Krimkriget är i antågande.

Dessutom är det en reseskildring av rang. Petra beskrivs ingående och vissa delar av den tidens myllrande Konstantinopel har likheter med dagens Instanbul.

Euthanasia är en komplicerat cynisk och torrt rolig person, en som verkligen vet sitt värde som författare och därmed som människa. Hon har likheter med kioskbokshjälten Norman Seger (är det från honom som Alf fått sitt efternamn?) som också ibland kunde visa sig vara rätt hänsynslös mitt i all livsglädje. Men, så vitt jag minns var han inte lika fördomsfri som Euthanasia Bon­de­son.

Carina Burman. Foto Cato Lein

Carina Burman. Foto Cato Lein