HARRY POTTER OCH DE VISES STEN

Jan 12th, 2008 | By | Category: 2000-3, Recension

Av J. K. Rowling
Harry Potter and the Philosopher’s Stone 1997
Översatt av Lena Fries-Gedin
Tiden 1999

Ingen har väl missat att de senaste årens stora litterära sensation är skotskfödda Joanne K. Rowley. Ni vet, hon som var arbetslös ensamstående småbarnsmamma när hon skrev den första boken om Harry Potter, och nu är hon rik och berömd och hennes böcker går ut i mångmiljonupplagor. Och trots att det är barnböcker hon skriva regerar hon även på försäljningslistor för vuxna! Om man förvirrat frågar sig vad detta fenomen beror på får man söka svaret där det sökas kan: i böckerna.
Harry Potter växer upp hos sin elaka moster och morbror och bortskämde kusin, i vår alldeles vanliga nutid i England. När han fyller elva får han veta att hans föräldrar inte alls dog i en bilolycka, som mostern alltid har sagt, utan att hans mamma var en häxa och hans pappa en trollkarl, och de blev dödade av en ond och mäktig trollkarl som dock misslyckades med att ta död på Harry själv. Och nu blir han inskriven vid internatet Hogwarts Skola För Häxkonster Och Trolldom. Där väntar nya vänner – och fiender – och många äventyr.
Vore jag jämnårig med Harry skulle jag otvivelaktigt älska sönder den här boken. Som vuxen ser jag att Rawling inte har skapat något alldeles nytt, men däremot med energi och berättarglädje bakat ihop mer eller mindre bekanta ingredienser. Här uppfylls eviga önskedrömmar – man är en annan än den man alltid har trott, man är inte hjälplös utan har krafter, det finns en dold magisk verklighet bakom den gamla välkända, livet är spännande och roligt nästan jämt och när det ibland blir farligt och otäckt är det otäckt på ett äventyrligt sätt, och allt ordnar sig till slut.
Fortfarande finner jag det en liten smula förbryllande att Harry Potter och De Vises Sten är en hejdundrande bestseller på vuxenavdelningen, för den är alldeles avgjort en barnbok. Men visst är den underhållande och rolig, även för en luttrad 40-aring.

ANNIKA JOHANSSON