Nov 6th, 2018 | By | Category: 2018-11 nov, Recension

Omslag till HantverkarenAv Sharon Bolton
The Craftsman, 2018
Översatt av Åsa Brolin
Modernista, 2018
ISBN 978-91-7781-507-5, 397 sidor

Larry Grassbrook levde av de döda. Han var nämligen kistmakare och begravningsentreprenör i småstaden Sabden i nordvästra England när han greps för mord på tre unga människor. Larry hade begravt dem levande i sina egentillverkade kistor. Gripandet av honom blev också början på kriminalpolisen Florence ”Flossie” Loveladys spikraka karriär inom den brittiska polismyndigheten.

Larry Grassbrook ställdes inför rätta i slutet av 60-talet, erkände och alla var övertygade om att han var skyldig och att allt gått rätt till.

Efter trettio år kommer nyheten om att den spektakuläre mördaren själv har dött och ska begravas i Sabden. Lovelady åter dit för att närvara vid begravning.

Det är då det börjar om igen. Florence Lovelady börjar undra om allt blev fel den där gången för tre decennier sedan eller är det något annat och mycket sinistrare som är på väg att hända?

Boken tar sin början med begravningen av Larry Grassbrook 1999 och i återblickar berättar Bolton Flossies historia som i många avseenden liknar den som Lynda La Plante skrev i I mördaren spår, alltså en kvinna som måste hävda sig i en polisvärld befolkad av män som inte vill lämna ifrån sig sin makt. Likt Jane Tennyson är Flossie smart, välutbildad och envis men som 20-åring inte tillräckligt erfaren för att veta när hon ska vara hygglig och låtsat eftergiven.

Det finns övernaturliga inslag i denna spännande kriminalhistoria men om man går med på författarens intentioner stör de väldigt lite. Om man inte vill det har man kanske svårare för ”logiken” i romanen. Men den väl uppbyggda och välskrivna historien kräver att man är uppmärksam när man läser och förhoppningsvis njuter av de snabbt tecknade och ofta rätt osympatiska karaktärer som beskrivs. Sharon Bolton har ett sätta och skruva fram en stämning av skräck i mycket av det hon skrivit, något som förmodligen bidragit till hennes popularitet bland – också – svenska läsare.

Hon är född i Lancashire och är översatt till ett tiotal språk. 2014 mottog hon The Dagger in the Library från Crime Writers’ Association för sitt samlade författarskap. 2010 erhöll hon The Mary Higgins Clark Award för sin andra roman Awakening. Hon har även nominerats till The CWA Gold Dagger, The Theakston’s Old Peculier Prize och The International Thriller Writers’ Best First Novel Award. Sharon Bolton är i dag bosatt i byn Chiltern Hills utanför Oxford.

ELISABETH CARLSSON

Sharon Bolton

Sharon Bolton. Foto Michael Webberley