Nov 10th, 2013 | By | Category: 2013-11 nov, Recension

Omslag till Han är tillbakaAv Timur Vermes
Er ist wieder da 2012
Översatt av Karin Andersson
Leopard Förlag 2013
ISBN 978-91-7343-479-9, 352 sid

En återkommande Hitler eller ättling till densamme har förekommit tidigare i litteraturen, åtminstone i kriminallitteraturen. För tretton år sedan kom framlidne Olov Svedelid med romanen Mitt namn är Eduard Braun Hitler om Hitlers son som visade sig ha politiska ambitioner (Forum). Men debuterande författaren Timur Vermes låter Adolf vakna upp en dag med sin uniform stinkande av bensin och finner att han plötsligt befinner sig i en stad han inte känner igen. Hans sista minne är att han och Eva Braun befann sig i bunkern. Folk känner igen honom men ingen hälsar honom på det sätt han är van.

Han förstår hur obsolet han blivit när han uppfattas som världens bäste Hitlerimitatör och hamnar i nöjesindustrin, men det betyder inte att han glömt sina gamla ambitioner. Nu gör han sitt bästa för att förstå och anpassa sig till den så förfärligt annorlunda tiden, något som Vermes gör sitt bästa att plocka poänger ur. Inte minst skillnaden i det byråkratiska språk från tidigt 1900-tal som Adolf använder sig av, något som skär sig en del mot dagens sätt att tala. Och främlingsfientligheten sitter djupt hos honom vilket gör att när man skrattar åt ”lustigheterna” fastnar skrattet lätt i halsen.

Den begåvade (det var han ju, trots allt) politikern försöker anpassa sig till det moderna samhälle han uppfattar som absurt och här beskrivs han av författaren så att läsaren fattar sympati för honom, samtidigt som man ser den cynism som ligger bakom underhållningsindustrins arbete att göra honom lika känd som han en gång var. Satiren fungerar på mer än ett plan. Dagens nazister börjar se honom som ett hot medan vanligt folk blir mer fascinerade.

Det är en god idé framfört på ett kåserande språk, väl översatt från tyskan av Karin Andersson. Fast den är samtidigt så tysk i sina referensramar att en utlänning som jag har svårt att hänga med i alla turer.

I början känns boken mycket underhållande men efter ett tag börjar den bli riktigt obehaglig. En führer som TV-komiker, kan det va nåt? Ska man skratta med honom eller åt honom? Är hans hatiska utfall allvarligt menade eller ska man – som TV-tittarna – uppfatta dem som skämt?

Vermes Timur med sin svenske förläggare Dan Israel