HÄMNDEN ÄR MIN

Jun 22nd, 2009 | By | Category: 2009-3, Recension

Omslag till Hämnden är min

Av Gösta Unefäldt
Tre Böcker 2009

En gång satt jag i en trädgård och drack cider med en fd FN-soldat. Han berättade om sin tid i Kongo och jag förskräcktes över den mentalitet mot färgade människor han skildrade. I hans berättelse hade man burit sig svinaktigt åt mot de människor man var satt att beskydda. Min sagesman är död nu men jag har under årens lopp förvånats över att så lite skrivits om det svenska uppdraget i Kongo vid tiden för Hammarskjölds död.

Olle Högstrand skrev en utmärkt kriminalroman i ämnet: Basker blå (1975) och han hade egen erfarenhet av att vara FN-soldat. Nu kommer Gösta Unefäldt med Hämnden är min där en svensk FN-officer våldtar en infödd flicka under ett uppdrag. Det är verkligen en vidrig förbrytelse, att förgripa sig på en människa man är satt att skydda. För min del tycker jag att den förfärliga död som den forne FN-löjtnanten småningom får är välförtjänt. Men hämnd är ändå alltid fel. Och jag hoppas att ingen verklig svensk FN-soldat gjorde något motsvarande under Kongo-åren i början av 1960-talet.

Egentligen borde det som hände då utredas – det är något man starkt känner när man läser Unefäldts briljanta roman.

Löjtnanten som våldtar flickstackarn och därigenom indirekt dödar henne är född på ön Sydkoster utanför Strömstad. Hans kastrerade kropp har dumpats vid Strömstads motionsspår där den hittas av den pensionerade polischefen Jörgensen som är ute och rastar sin tax Gruff. Följaktligen är det klart läge för Gösta Unefäldts berömda Strömstadspoliser som nu leds av kriminalinspektör Pernilla Bitén. Och som vanligt är Evald Larsson både mest korkad och klokast – han är svensk kriminallitteraturs härligaste typ alla kategorier!

Gösta Unefäldt

Gösta Unefäldt är född 1926 och det här är 14:e boken om Strömstadspoliserna. Det kan göra en läsare något misstänksam. Kan gubben än? Har han verkligen mer att berätta om sina gamla poliser? För min del tycker jag detta mot alla odds är hans bästa bok: utomordentlig miljöteckning som vanligt, storartad personteckning, imponerande faktakunskap, bättre intrig än på länge och en besk moralisk bottensats som gör att man fortsätter att fundera över boken långt efter det att man läst färdigt. Imponerande! Som han bara blir bättre och bättre kan man undra vad Unefäldt kommer att skriva då han blir hundra!

JEAN BOLINDER

Mickey Spillane (pseud för Frank Morrison Spillane, 1918–2006), skrev många bästsäljande romanen om den tuffe privatdetektiven Mike Hammer. De flesta kom ut på B. Wahlströms förlag. 1952 gav man ut Hämnden är min som i original 1947 hette I, the Jury. Den boken filmades både 1953 och 1982 och den äldsta versionen visades i svensk TV 1981.

Merparten av Unefäldts deckare har också filmats för TV.

REDAKTIONEN