HÄMNARNAS HÖST

Sep 4th, 2009 | By | Category: 2002-2, Recension

Av Erik Eriksson
Norstedts 2002

När Gudrun Schyman proklamerade att det inte skiljer någonting mellan svenska män och talibaner var det många som protesterade och andra som uppgivet skakade på huvudet. Men Erik Eriksson (genombrott på deckarsidan 1986 med Råttornas vinter) har nu skrivit romanen som ger henne rätt. Han menar att Sverige är hustrumisshandlarnas Eldorado – och nu är någon ute för att hämnas på förövarna. Den som egentligen är arbetaren på fältet när det gäller att försöka lösa morden är dock en man. Inte vilken man som helst heller utan förre kriminalaren Verner Lindgren som fått sluta på krim eftersom han slagit den sortens karlar på käften i tjänsten. Han styrs i sitt letande av den unga kriminalinspektören Margret Mattsson.

När man väl godkänt spelplanen – och det gör man för Eriksson är en bra berättare – blir det ganska spännande. Vissa longörer förlåter man gärna, för sedan kommer nya hetsande sidor. Boken är i grunden dyster och man behåller den känslan inom sig trots ljusningen mot slutet.

För en icketaliban är beskrivningarna av en mans övergrepp mot hustru och barn något som etsar sig in. Man accepterar händelseförloppet men vill inte begripa det. Genom Erikssons beskrivning får mördaren en förlåtande skimmer om kring sig, man tycker nästan att han gjort alldeles rätt. På det sättet är den här romanen troligen farligare än författaren tänkt sig.

HELENA GENBERG