May 30th, 2013 | By | Category: 2013-05 maj, Recension

Raketförlaget 2009
ISBN 978-91-86097-02-8, 194 sid

CLOWNEN
Av Dan Larsson
Raketförlaget 2005
ISBN 978-91-975655-7-7, 180 sid

Dan LarssonPå sätt och vis är Dan Larsson ungdomslitteraturens motsvarighet till Dan Brown. Enkelt men effektivt språk, mystiska händelser och korta kapitel. Han tar dessutom upp frågor som tidigare inte var så vanliga i ungdomstexter, brott som våldtäkter, kidnappningar av barn och andra ruggigheter. Kanske lämpar de sig inte för de alldeles unga, man bör nog ha kommit en bit upp i tonåren för att ha den där riktiga läsglädjen.

Huvudperson i de här tre böckerna är den närsynta tösen Linn. Det är i boken Clownen som en våldtäktsman härjar och eftersom Larsson inte är alltför explicit kan läsarens egen fantasi göra saken än fasansfullare. En genomgående trygghetsfaktor i romanerna är bygdens polis, stadig, medkännande och klok.

Farlig fångst utspelar sig, liksom de flesta av författarens böcker i trakterna i och kring hans hemstad Enköping. Det är en rätt rappt skriven berättelse där huvudpersonen Linn råkar ut för hemska saker i stil med dem Roland Hassel utsattes för i Olov Svedelids romaner. Men eftersom allt ordnar upp sig i slutkapitlen lär läsarna undvika mardrömmar. Kanske är det dock bäst att sträckläsa eftersom det förekommer hårresande saker innan allt är uppklarat.

Hämnaren börjar pang på! Linn ska gå på muggen på natten och hittar en man som dinglar i en smal kedja från toalettens spolcistern. Därefter följer en smått intrikat historia med inslag som en gammal vilda väster-freak känner igen från barndomens matinéfilmer. Eller vad sägs om att hjältinnan binds och läggs tvärs över järnvägsspåren när tåget är på väg. Det går häftigt till i Enköpingstrakten.

Dan Larsson har i en intervju sagt att efter Hämnaren tänker han avsluta sitt författarskap. Fram till nu har han hunnit skriva 26 barn- och ungdomsböcker. Lite synd är det allt …