Mar 20th, 2018 | By | Category: 2018-03 mars, Recension

Omslag till HämnarenAv Jan-Erik Fjell
Hevneren, 2013
Översatt av Sandra Rath
Harper Crime, 2018
ISBN 978-91-509-3118-1, 399 sidor

Jan-Erik Fjell slog igenom i hemlandet Norge med dunder och brak 2010 när hans debut Angivaren (Tysteren) kom ut. Superlativerna fortsatte när han gav ut Smugglaren (Skyggerom) och nu har också hans tredje Hämnaren med polisen och antihjälten Anton Brekke i huvudrollen kommit på svenska. Denne man har det inte alltid lätt. Här har han degraderats från kriminalpolisen till ordningsavdelningen i Fredrikstad sedan man kommit på honom att delta i olagligt pokerspel.

En dag kommer han i första patrull tillsammans med en kollega till en brottsplats där ett bestialiskt mord begåtts och sedan dröjer det inte länge innan han får återkomma till sina forna medarbetare på kriminalavdelningen. Mycket tyder på att de har med en seriemördare, eller åtminstone embryot till en sådan, att göra med.

Detta är den första av de tre utredningar som boken behandlar. Den andra utspelar sig 1961 då den 17-årige norskättade Daniel Larsen begår ett väpnat rån och försöker att döda en polis. Han döms till livstid att avtjänas på det beryktade fängelset Alcatraz som ligger på en ö i San Franciscobukten.

Mellan dessa historier, bokens tyngsta, finns också berättelsen om en grupp musikälskande norska ungdomar som 1994 besöker det nu nedlagda fängelset.

Jan-Erik FjellDet visar sig att Fjell bemästrar det svåra berättargreppet att förtälja tre historier parallellt och få det att gå ihop på slutet och göra det utan att läsaren tappar tråden. Han gör det i 88 rappa kapitel och byter sin komplicerade int4rig smidigt mellan tidsepokerna. Författarens beskrivning av det amerikanska fängelset tyder också på ett större intresse än enbart vanlig research.

Mordet i dagens Fredrikstad har uppenbara kopplingar till den mer än 50 år gamla historien om Danny Larsen och Flell berättar övertygande utan att bli övertydlig. Vi får en rejäl beskrivning av personerna, lär faktiskt känna dem, en nödvändighet för att skapa spänning utöver händelseförloppet. Man får viss förståelse för antihjälten Anton Brekke trots att han genomgående är ful i mun.

BJÖRN ENMAN