HALVMÖRDAREN

Mar 13th, 2020 | By | Category: 2020-03 mars, Recension

Omslag till HalvmördarenAv Håkan Nesser
Albert Bonniers förlag, 2019
ISBN 978-91-0-018006-5, inbunden, 288 sidor

Håkan Nesser har ju mest skrivit deckare, men också romaner med och utan brott. Här står det Roman på omslaget men titeln tyder på att någon form av brottslighet, möjligen mord, finns med i handlingen. Och så är det ju, men precis vari brottet bestod i får läsaren vänta med till upplösningen.

Undertiteln är Skröna över Adalbert Hanzon i nutid och dåtid författad av honom själv.

Precis så är det (med Nessers igenkännbara diktion). Adalbert, nu på ålderns höst, har beslutat sig för att skriva om sitt liv, något som han tror knappast intresserar någon annan. Hans umgänge består numera bara av en lika gammal granne, och de båda ogillar varandra men träffas ändå för att dricka grogg på whisky och Trocadero, och gruffa med varandra.

Det som får Adalbert att skriva är att han tror sig ha sett sin ungdoms kärlek i staden, och med skrivandet sammanfattar han vad som hände då, i ungdomen, och vad han gör nu för att undersöka om han sett rätt.

Det blir en slingrande berättelse där spänningen ökar efter hand. För vad var det som gjorde honom till fängelsekund (mord?) och kan han återuppta kontakten med ungdomskärleken?

Som den drivne författare Håkan Nesser är får läsaren små bitar efter hand till vad som hänt, och händer. Men vägen till upplösningen är lika njutningsfull, och även om läsaren kanske inte vill bli bäste vän med Adalbert så är han väl värd att lära känna, inte minst som exempel på hur livet kan bli.

LEIF-RUNE STRANDELL

Håkan Nesser, 70 år, är en välkänd och prisbelönt författare. Han har skrivit mer än 30 böcker och är kanske mest känd för sin Maardamdekalogi, det vill säga de tio böckerna om kommissarie Van Veeteren i den fiktiva staden Maardam någonstans i norra Europa. Nessers böcker har blivit översatta till mer än 30 språk och har sammanlagt sålts i cirka 15 miljoner exemplar. Halvmördaren kom ut 2019 och har underrubriken ”Krönika över Adalbert Hanzon, i nutid och dåtid, författad av honom själv.”

Adalbert Hanzon är 73 år och pensionerad vaktmästare. Han lever ett trist och ensamt liv med sina krämpor, bl.a. dålig rygg och en lätt demens. En av hans få kontakter är Henry Ullberg, en sur och ensam granne. De träffas av och till och tömmer en eller flera flaskor whisky blandat med Trocadero. Han har också sparsam kontakt med sin halvkusin Ingvor Stridh, som han talar med på telefon och någon enstaka gång äter middag med. Plötsligt en dag händer det osannolika. Han får en skymt av en person som liknar Andrea – visserligen över 40 år äldre men visst är det väl hon? Adalbert börjar med Henry Ullbergs och Ingvor Stridhs hjälp försöka att ta reda på mer om kvinnan som verkar vara Andrea.

Håkan Nesser har skrivit en mustig skildring av en gammal mans trista liv och hans minnen och drömmar. I och med att Adalbert skriver sin egen historia växlar skildringen mellan dåtid och nutid. Långsamt växer den förflutna kärlekshistorien till ett ödesmättat drama som kommer att kräva liv. Adalbert avtjänade i sin ungdom ett 14-årigt fängelsestraff för ett mord han kanske begick och som han erkände. Nesser är en mästare i att skildra tristessen och Adalberts ensamhet och förfall. Den pensionerade vaktmätarens funderingar och kommentarer är på kornet och ofta roliga med ett allvar bakom. Det händer lite men tillräckligt för att fånga läsarens uppmärksamhet. Efter att Nesser lett in läsaren i vissa tankebanor, låter han intrigen få en oväntad upplösning. Nesser gör inte läsaren besviken denna gång heller. Halvmördaren är en välskriven och underfundig bok som är mycket underhållande.

Håkan Nesser

Håkan Nesser. Foto Jo Voets