Dec 16th, 2015 | By | Category: 2015-12 dec, Recension

Omslag till Hälsning från de dödaAv Stuart MacBride
Birthdays for the dead, 2012
Översatt av Mia Kjellsdotter Karlsson
Harper Collins Nordic, 2015
ISBN 978-91-540-81087-7, 416 sidor

Den skotske författaren Stuart MacBride tvekar inte inför att beskriva de grymmaste brott och märkligt nog lyckas han göra det med en underström av både humor och realistisk moral. Bokens brottsling är en seriemördare som av pressen döpts till Födelsedagsfiraren eftersom han under lång tid kidnappat flickor inför deras trettonde födelsedag för att efteråt skicka hemgjorda gratulationskort som berättar hur han sakta och omsorgsfull torterat barnen till döds.

En av dem som utreder de gruvliga brotten är kriminalinspektör Ash Anderson, som egentligen borde vara utesluten från fallet. Hans dotter Rebecca har varit saknad i fem år, hans äktenskap har gått i kras, boendet har försämrats och han har blivit degraderad. Inom sig har han gömt en fruktansvärd hemlighet – att han varje år fått kort från Födelsedagsfiraren. Han kan inte berätta om det för sina kolleger, för då skulle han genast bli avkopplad från mördarjakten och han har inte hjärta att berätta om Rebeccas öde för sin före detta hustru. Det är en tung börda för en man att bära, men han är fast besluten att fånga det mänskliga odjuret och personligen ge honom det straff han förtjänar.

Stuart MacBrideFör att göra det bestämmer han sig för att bli lika ond som den man han jagar. Han utövar brutalt våld, utpressar, mörklägger, ja, till och med torterar. Dessutom har han blivit hur korrupt som helst. MacBride visar att en människa som blivit som Ash Anderson faktiskt är kapabel till vad som helst.

Det låter som om detta skulle vara en rent osmaklig berättelse, och sant är att läsaren inte för vara kräsmagad, men samtidigt innehåller boken en torr humor som lättar upp och gör att man fortsätter att läsa om händelserna i den fiktiva skotska staden. Det är skrämmande, nej, snarare skräckinjagande men gripande och ruggigt spännande och väl berättat av den prisbelönade författaren (bl a The Dagger in the Library, The Barry Award for Best Debut Novel och Best Breakthrough Author Crime and Thriller Award) som redan i sina Logan McRae-romaner visade att han kunde förnya British-noir-genren. Boken om Ash Anderson är den första i en ny serie av Stuart MacBride från Dumbarton nära Glasgow i Skottland.

KARL HJELM