Aug 14th, 2014 | By | Category: 2014-08 aug, Recension

Omslag till Hack i häl på livetAv Kurt Peipe med Michaela Seul
Dem Leben auf den Fersen, 2008
Översättning Dorothea Liebel
Liebel litteraturförlag, 2013
ISBN 9789198036138, häftad,

Kurt Peipe är 65 år gammal, trädgårdsmästare och passionerad vandrare, liksom hela hans familj. De går ofta på långa vandringsturer. Peipe har tre år tidigare drabbats av tjocktarmscancer och för en månad sedan fått veta att det inte längre finns något att göra. Beskedet är: ”Kom tillbaka när smärtorna blir för svåra.”

Cancern och detta slutgiltiga besked blir sporren för Peipe att en gång göra någonting utöver det vanliga, och att uppfylla sin dröm att gå den 3350 km långa vandringen från Flensburg i norra Tyskland till Rom. Knappt en månad efter den sista operationen ger han sig av trots familjen protester. Dödssjuk, avmagrad och svag, med stomipåse på magen och 30 kilos ryggsäck, tält och sovsäck på ryggen. Och med en orubblig vilja som drivkraft.

Kurt PeipePeipes ensamvandring tar 166 dygn innan han når Rom. Hans fru ansluter några gånger och vandrar sträckor tillsammans med honom. Peipe beskriver i boken mötena med olika personer längs vandringsleden och sina egna tankar under de många ensamma kvällarna. Vandringen blir en otrolig utmaning för Peipes svaga kropp, men en befrielse för själen och intellektet. Han inser också att människorna är betydligt bättre än sitt rykte.

Efter sin hemkomst uppmuntrades Kurt Peipe att skriva en bok om sin resa för att sprida sitt budskap. Den 8 augusti 2008, samma dag som boken kom ut, avled han av sin cancer.

Boken är intressant men blir ibland långtråkig då den ensamma vandringen gör avtryck även i skildringen med upprepningar och avsaknad av annat än vandringen i sig. Det som gör boken läsvärd är framför allt Peipes djupa ärlighet med vilken han redogör för smått och stort under färden och för de insikter han får under vandringen. Hans prestation är enastående och visar att viljan kan försätta berg.