GRYNINGSPYROMANEN En berättelse om hämnd

Nov 10th, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till GryningspyromanenAv David Widlund och Monica Walldén
Hoi Förlag, 2016
ISBN 978-91-7697-015-7, 328 sidor

År 2012 kom boken Gryningspyromanen: från mobbad tonåring till Sveriges värsta mordbrännare av David Wiklund och Jörgen Pettersson, då recenserad i Dast av Bertil Falk (http://www.dast.nu/recension/gryningspyromanen).  Men David Wiklund, som samlat fakta och gjort research om mordbrännaren (Ulf Borgström var en sådan, inte en pyroman, som är ett sjukdomstillstånd) ansåg att han inte var klar med berättelsen. Nu har den nya boken Gryningspyromanen – en berättelse om Monica Walldénhämnd kommit ut, skriven i huvudsak av Monica Walldén. Denna nya version bygger på den förra men innehåller en hel del nytt material.

Den så kallade Gryningspyromanen dömdes 2011 åtta års fängelse för grov mordbrand efter att ha tänt eld på ett flerfamiljshus i centrala Ystad men han har antagligen tänt eld på olika byggnader mer än 200 gånger (något han själv medgett) utan att polis och åklagare kunnat leda sina misstankar i bevis. I slutet av april i år släpptes Borgström ur fängelset och många fruktar att han inte hämnats färdigt utan att det snart ska börja brinna igen.

Borgströms och hans lillebrors tidiga uppväxt var svår. Båda misshandlades systematiskt av styvfadern, något det sociala kände till men valde att ignorera. I skolan blev han mobbad och när han som tonåring började begå småbrott tillsammans med brodern blev de enligt egna uppgifter slagna av poliserna som grep dem för mopedstöld. Detta grundlade enligt författarna det hat och den misstro mot samhället som i Ulfs fall sedan lett till anläggande av bränder.

David WiklundOm avsikten varit att skada samhället kan man gott påstå att Ulf Borgström lyckats. Kostnaderna för bränder, polisinsatser i form av spaning och rättegångar lär uppgå till minst en miljard kronor.

Ulf BorgströmI denna den andra boken, som bygger på intervjuer med grannar, poliser, åklagare, räddningstjänst och vittnen samt studier av förhörsprotokoll och domar, beskyller författarna rättssamhället för bristande förmåga att samla tillräckligt graverande bevis. Men presenterar också ny bevisning och föreslår nya metoder för att binda Borgström vid de mordbränder som ännu inte är preskriberade.

Det är en intressant, gripande och väl dokumenterad berättelse om en mycket farlig människa.

Fotot av Borgström (bilden th) är hämtat från hans egen Facebooksida där han fortsätter att retas med polisen – och berömmer boken som förvånande sann när det gäller hans person.

David Widlund är elektriker, brandingenjör och brandutredare som arbetat som utryckningsbefäl och brandutredare i kommunal räddningstjänst. Han har också skrivit boken Elektricitet och bränder med inriktning på brandutredning. Monica Walldén arbetar som frilansjournalist, översättare och redaktör och har varit chefredaktör för en rad tidskrifter.