Jan 29th, 2016 | By | Category: 2016-01 jan, Recension

Omslag till GryningsfeberAv Péter Gárdos
Hajnali Lás, 2015
Översatt av Daniel Gustafsson Pech
Massolit Förlag, 2016
ISBN 978-91-7679-012-0, 254 sidor

Detta är en smått osannolik kärleksberättelse. Författarens far är den 25-årige Miklós som efter att ha överlevt förintelselägret Bergen-Belsen med svenska Röda Korsets hjälp hamnat på Lärbro krigssjukhus på Gotland. Han lider av svårartad TBC, har blivit av med alla tänder och väger bara 25 kilo. Läkarna ger honom beskedet att han inte har stort hopp att överleva mer än några månader.

Péter GárdosMen Miklós bryr sig inte om att han är döende. Han vill leva – och han vill gifta sig. När han kommer över namn och adress till de kvinnor som också behandlas i Sverige, och kommer från samma del av Ungern som han själv, börjar han skriva likalydande brev till 117 av dem och får över 30 svar. Bland svaren fattar han tycke för ett från den 19-åriga Àgnes (som i boken och den film sonen – författaren och regissören Péter Gárdos – har spelat in om sina föräldrars kärlekshistoria fått namnet Lili)  som behandlas på Eksjö sjukhus. De börjar brevväxla och när Miklós besöker henne i Eksjö blir de förälskade. Trots att Miklós förklarats döende bestämmer de sig för att gifta sig. Vigseln sker i Stockholm i mars 1946.

Efter faderns död för 16 år sedan tog Péter Gárdos mor fram 108 brev – 54 från vardera föräldern – som utväxlats mellan de två månaderna efter krigsslutet. Hon berättade att det var brev de skrivit till varandra och undrade om sonen ville läsa. Det ville han och därefter var han klar över att här fanns en historia han ville berätta. Breven talade om lidelsefull kärlek, om sexuell drift och om en önskan att leva tillsammans ett helt liv.

Daniel Gustafsson Pechs svenska översättning är lätt att läsa utan att bli trivial och historien är sådan att man inte kan undgå att bli gripen.

Péter Gárdos föddes 1948 och är en mångfaldigt prisbelönt filmare och teaterdirektör från Ungern. Gryningsfeber, som tog tio år att skriva, är hans debutroman. Filmen som bygger på boken har spelats in i Sverige, Ungern och Israel och kommer att visas 2016.

KARL HJELM

Taggar: , , , , , , , , , , , ,