GRYMHETENS STAD Av Kristian Lundberg

Feb 1st, 2008 | By | Category: 2007-4, Recension

Leopard 2007
”En gråblek måne svävade över förorten Rosengård.” Så börjar fjärde delen av den serie (kriminal)romaner om det samtida Malmö som Kristian Lundberg skriver. Huvudpersoner är poliserna Nils Forsberg, Annika Olsson, Gisela Eriksson och Ulf Gärdsmyg. De sysslar med Extra Ordinära Utredningar och enheten kallas därför EOU. Själv har jag troget tjänat den svenska kriminalromanen under i år fyra decennier och hela tiden sett den bli sämre och sämre. Jag har efterlyst ett ljus som kan illuminera den, men jag har blivit besviken år från år.

När Kristian Lundberg 2004 utgav Eldätaren som första roman i sin serie, blev jag lycklig och skrev: ”Det här är en sensationellt spännande och välskriven kriminalroman, den är faktiskt av internationell klass, vilket är sällsynt när det gäller svenska böcker.”

Ledande svenska deckarkritiker gjorde däremot tummen ner eller var likgiltiga om de inte som Deckarakademins Ulf Örnkloo i Jury öppet tillstod sitt intellektuella och känslomässiga tillkortakommande: ”Det är förvisso inte lätt att bli klok på poeten Kristian Lundbergs första kriminalroman, om det nu är en sådan han vill fästa min uppmärksamhet på. Boken är full av omtagningar, utgångar och segdragningar …” Skulle Ulf Örnkloo ens orka läsa de utlovade fotsatta böckerna i serien så borde Lundberg ”komma till saken lite fortare”.

Pang på rödbetan alltså! Helst mord, blod och sperma på sidan 1. Det står alltså klart att det största som hänt i svensk deckare sedan Sjöwall/Wahlöö har gått etablissemangets näsa förbi.

När nu den fjärde boken i serien, Grymhetens stad, ligger på bokhandelsdiskarna är det den bästa hittills. En grym symfoni om den ändlösa ondskan i den värld där vi lever. Ulf Gärdsmyg jagar en skuggbild, en Fantomvärld dvs en värld bakom den vilken vi ser – en värld som styrs av girighet och begär.

Det handlar om människohandel – en gränsöverskridande brottslighet. ”Den rör sig från behov till begär. Den följer helt de liberala ekonomiska lagarna. Tillgång och efterfrågan. Tillgången på yngre rumänska kvinnor var stor, och behovet efter dem tycktes vara ännu större.” Ingen kan man lita på i detta spel. Till och med inom polisen kan finnas medlöpare och folk som tipsar brottslingarna. Sådant folk kan bo i lyxiga byar som Bjärred och när de åker fast kan det hända att frun skiljer sig och flyttar till Eslöv för att bli assistent åt en fågelfotograf …

Lundberg har tagit ut skilsmässa från sitt förlag för ett annat, men det har tyvärr fört med sig att de utmärkta omslagen signerade av Jens Andersson nu ersatts med ett banalt, meningslöst blahaomslag. En gång skrev jag att kriminallitteratur ska var moralisk litteratur med snudd på predikningar. Utan tvekan är det sådan litteratur Lundberg skriver och utan all som helst tvekan är detta stort och genialt, en höjdpunkt i både svensk kriminallitteratur och vår litteratur över huvud taget. Man måste nog sitta i Deckarakademin för att inte fatta detta.

JEAN BOLINDER

Taggar: ,