GRUVDAMEN

Dec 8th, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till GruvdamenAv Daniel Svanberg
Hoa Förlag, 2016
ISBN 978-91-7697-013-3, 320 sidor

Författaren och bloggaren Daniel Svanberg är uppvuxen i Kumla men bor nu i New York där han arbetat som filmproducent. Han är mest känd för sina reseguider från sitt nya hemland – Ett annat San Francisco och norra Kalifornien (2013), Ett annat Florida (2013), Ett annat Manhattan (2014), Ett annat New York (2015), Magiska Amerika: Södern (2015) men nu har han kommit med skräckskildringen Gruvdamen som utspelas i Bergslagens djupa skogar.

TV-mannen Jacob Jonsson är ende arvinge till den kände författaren Börje Bergdahl. När denne hittats död i sin stadsvilla i New York uppsöker han huset. På vinden hittar han ett gammalt ljudband där man hör hur två barn mördas. Det visar sig att hans mentor har ett svårt förflutet med en bakgrund i Bergslagen, något Jacob kommer underfund om när han reser dit för att undersöka författarens bakgrund.

Det visar sig att skogarna döljer mycket, inte minst finns där en varelse som heter Maja men kallas Gruvdamen, en kvinna som vill ha kött och möjligen har förmågan att låta de döda återvända från sina gravar. Dessa döda kan Jacob plötsligt se och han hoppas att också få syn på Bergdahl, men denna förhoppning tycks inte infrias. Ett handskrivet manuskript har också sin betydelse. Allt detta påverkar den depressive Jacob djupt som minns sägnerna om oknytt och farliga väsen från sin barndom.

Svenberg har läst de gamla skräckmästarna och tagit intryck. De personer han beskriver känns både levande och otäcka. Det har blivit en riktigt hyfsad rysare och ännu bättre hade den blivit om språket stramat till en aning.

Författaren utbildades i filmproduktion i historia vid San Francisco State University sedan han 1994 flyttade till USA. Han bodde först i San Francisco och Boston innan han 2008 blev bosatt i New York där han arbetar som nyhetsproducent på TV-stationen ABC.

ÅSA PETTERSSON

Daniel Svanberg

Daniel Svanberg. Foto Ming Xue