GRÖNA, SKÖNA VÅRVINDAR

Sep 5th, 2021 | By | Category: 2021-09 sep, Recension

Omslag till Gröna, sköna vårvindarAv Christoffer Holst
Lovereads, 2021
ISBN 978-91-88801-89-0, inbunden 303 sidor

Hösten 2020 recenserade jag Christoffer Holsts roman Kalla vita vinternätter i denna tidskrift. Boken är den tredje deckaren i serien om Cilla Storm. De två tidigare heter Söta, röda sommardrömmar och Blå, blå höstvågor. I min uppskattande anmälan skrev jag att jag såg fram emot att få läsa nästa del i serien, som jag föreslog skulle kallas Sköna, gröna vårdagar.

Nu har Christoffer Holsts fjärde årstidsdeckare kommit ut, och den har fått titeln Gröna, sköna vårvindar. Huvudpersonen Cilla Storm är en frilansjournalist i trettioårsåldern, som arbetar med en true crime-podcast med titeln Blodspår. Hennes bästa vän heter Rosie Ångström, en sjuttioårig pensionerad polis, som även är mamma till Cillas pojkvän, den stilige polisen Adam.

I denna avslutande del återvänder författaren till ön Bullholmen, där den första boken i serien utspelar sig. På Bullholmen har Cilla och Rosie varsin liten kolonistuga med tillhörande odlingslotter. När vi möter Cilla arbetar hon med ett manus till sin podcast om ett mordfall, som ägde rum på Bullholmen i slutet av 60-talet. Då blev en nybliven student brutalt dödad, och ingen gärningsman kunde knytas till dådet.

Samtidigt får vinskribenten Julia ett erbjudande om att disponera ett lyxigt sommarhus ute på Bullholmen under några veckor. Hon behöver en lugn miljö för att skriva en bok om mat och vin, som hon just skrivit kontrakt om. Julia flyttar omgående in i sin tillfälliga författarlya och kommer igång med sitt skrivande. En stormig vårkväll blir hon vittne till en tragisk dödsolycka. Men var det verkligen en olyckshändelse som inträffade där ute på havet? Plötsligt känns den mysiga skärgårdsön som en otrygg plats där faror lurar i skuggorna.

Som väntat löper berättelsen om Cillas arbete med det gamla mordfallet så småningom ihop med Julias vådliga äventyr ute på Bullholmen, och romanen kulminerar i en nervkittlande final. Allt slutar lyckligt, precis som det ska i en riktig feel good-deckare.

Med Gröna, sköna vårvindar avslutar således Christoffer Holst sin deckarserie om Cilla Storm. Han gör det med flaggan i topp. Personligen tycker jag att denna sista del är av klart högre klass än den föregående. Framför allt är mordintrigen snyggt konstruerad och finurligt sammankopplad med sidohistorien, vilket gör att romanen kan klassas som en pusseldeckare. Även personskildringarna känns väl genomarbetade.

Det märks att Christoffer Holst nu lärt känna sina huvudpersoner och han låter oss ta del av deras tankar och liv. Som läsare kommer jag att sakna radarparet Cilla och Rosie, och det fina samspelet mellan den ivriga unga journalisten och den trygga pensionerade polisen. Kanske kommer författaren att låta dem återuppstå i en ny serie längre fram? Hoppas kan man ju alltid.

LENA LUNDGREN

Christoffer Holst

Christoffer Holst. Foto Caroline Andersson