Jul 25th, 2013 | By | Category: 2013-07 juli, Recension

Omslag till Grenar av giftAv Erin Kelly
Originaltitel The Poison Tree
Översatt av Ylva Stålmarck
Ponto pocket 2013 (Damm förlag)
ISBN 9-789174-751048, pocket, 382 sidor

Erin Kelly, journalist, född 1976 i England, bokdebuterar med en (baksidestextens genreförklaring) stämningsmättad psykologisk spänningsroman. Handlingen utspelas i London vid tiden just före mobiltelefonen blev var mans egendom. Karen är huvudperson och berättar ur jagperspektiv. Hon är språkgeni. Efter enbart en vecka i ett land kan hon språket. Denna gåva får hon ingen användning för i denna berättelse vars handling i stort sett pågår under en sommar i Englands huvudstad och tio år därefter, i samma stad. Tiden flätas skickligt mellan nu och då. Mellan Karen som 21-åring och Karen tio år äldre.

Erin KellyAv en slump för Karens tyskkunskaper henne in i Bibas värld av droger, fylla, ungdomsförvillelser i en flervåningsvilla med massor av rum, där också Rex, Bibas bror bor.

Biba utbildar sig till skådespelerska och Karen ombeds att översätta ett tyskt manus. Karen blir förälskad i Biba. Själva förälskelsen nämns inte utan Biba tycks mer förleda Karen, med sitt charmiga, slarviga, egotrippade och upproriska leverne, än förför henne. Karen kommer ur enkla förhållanden och att hon kunnat ta sin grundexamen på universitet har varit en uppoffring. Syskonens bohemiska knarkarliv tjusar Karen till den grad att hon i tankarna gradvis ger upp den akademiska karriär som ligger utstakad framför henne. Och hon glömmer att hålla kontakt med sina föräldrar.

Karen och Rex inleder ett förhållande. Rex är tvillinglik Biba, men hennes motsats. Han går inte ur huset. Han lever på socialbidrag och planerar att träffa fadern som äger huset syskonen och diverse andra personer bor i för att få fastigheten överskriven på sig.

En dag dödas två personer i huset. Det är runt den händelsen Erin Kelly flätar berättelsen om skuld, om besatthet, om svaghet och styrka och hon låter Karen hoppa i tiden, ge antydningar om vad som verkligen hände och vad som händer i nutid och kommer att ha hänt ända fram tills boken tar slut, då nuet permanentas. Ett anslående berättargrepp, en bra intrig – men kunde vara 100 sidor kortare.

HELENA SIGANDER