Sep 13th, 2015 | By | Category: 2015-09 sep, Recension

All the Pretty Horses, 1992
The Crossing, 1994
Cities of the Plain, 1998
Översatt av Caj Lundgren
Albert Bonniers, 2015
ISBN 978-91-0-014995-6, 987 sidor

McCarthy gjorde sig 1985 ett namn i USA med den våldsfyllda boken The Blood Meridian (på svenska som Blodets meridian 2009), av många ansedd som ett storslaget verk. Det verkliga genombrottet kom dock några år senare när den första boken i Gränstrilogin kom och bland annat belönades med National Book Award, som anses vara USA:s främsta litterära utmärkelse. Men McCarthys kändisskap hos gemene man kom när hans roman No Country for Old Men blev en något kontroversiell film.

Det går att påstå att McCarthy är en vilda västern-författare eftersom han trilogi utspelar sig i gränslandet mellan Nordamerikas sydstater och Mexiko under den tid då nya värderingar började bryta fram men tillräckligt många människor fortfarande har rötterna i den epok där försvaret av det egna inte löstes med lag och juridik utan med den starkares rätt. Men den starkare har också en moral att hålla sig till. Det är viktigt att göra rätt för sig. Gör man inte det går det inte att ta itu med oförrätter med den gamla tidens metoder. Den mentaliteten fanns kvar till långt in på 1900-talet, ända till den tid då Cormac McCarthys Dessa vackra hästar, Övergången och Städerna på slätten utspelar sig. Västerndramatik utan att närma sig kiosklitteraturen trots lånen därifrån. Författaren använder metoden och rekvisitan för att visa på något mer och kanske större.

De tre romanerna berättar om människor – hårdföra cowboys och ranchägare – som lämnar sitt relativt trygga liv på platser oljeraffinaderiers irriterande rök börjar nå lungorna och där grannars byggnader kan ses för att skapa något nytt i trakter där farorna är stora och utmaningarna om möjligt ännu större.

Men det som man sett som en hoppets strimma vid horisonten kan försvinna som en hägring. Människan är liten mot en natur som ibland bär sig apokalyptiskt åt. Och är inte naturen dessa människors fiende finns det annat som fyller de gamla ranchägarnas ändlösa vidder. Ibland kan man tycka att författarens beskrivning av det omöjliga i att jaga en viss sorts frihet nästan blir parodiskt, men det finns något förlåtande i McCartys intensiva sätt att skriva och förklara som går in i själen trots att hjärnan säger att ”du ska nog inte tro på allt karlen sätter på pränt”.

Cormac McCarthy föddes 1933 som Charles McCarthy i Providence, Rhode Island. Han debuterade 1965 med romanen The Orchard Keeper och har förutom romaner skrivit pjäser och filmmanus. Förutom det tidigare nämnda National Book Award har han också belönats med Pulitzerpriset för skönlitteratur.

Cormac McCarthy

Cormac McCarthy. Foto Derek Shapton