GRÄNSLANDET

Mar 5th, 2010 | By | Category: 2007-2, Recension

Av Thomas Kanger
Norstedts 2007

Efter utflykten till Danmark och terroristintrigen i Ockupanterna är Thomas Kanger tillbaka med en kriminalroman om polisinspektören Elina Wiik i Västerås igen. En lyckad utflykt som jag tror gett Kanger ytterligare bredd när nu hans rätt envisa polishjältinna Elina Wiik är tillbaka. Men särskilt mycket Västerås blir det inte i den här boken där Wiik ger sig iväg på en semesterresa till södra Italien för att hitta sig själv. Hon såväl återhämtar sig som råkar i olycka och när hon återvänder till Sverige är det i ett sämre psykiskt tillstånd än när hon reste. Hon är dessutom gravid och pappan ihjälslagen. Slutligen bestämmer hon sig för att ta reda på vem barnets pappa egentligen var och det blir en resa till Kroatiens gränstrakter där galenskapen under några år på 90-talet fick fritt spelrum och vänner och grannar plötsligt blev bittra fiender.

Kanger behärskar väl det internationella perspektiv som han ger sig in i tillsammans med Elina Wiik. Han förstår och lyfter fram de djävulska mekanismer som kan få folk att slå ihjäl sin granne. Och han gör det utan att ta ställning för varken den ena eller andra sidan.

Med Gränslandet bevisar Kanger än en gång att han definitivt tillhör de främsta kriminalförfattarna i landet. Målmedvetet och metodiskt arbetar han sig fram genom intrigen utan att behöva snaska i blod och detaljer för att hålla läsaren kvar. Ett effektivt språk, goda personbeskrivningar och en bra historia är allt som behövs. Det har Kanger och det märks att han vet vad han skriver om.

Genom sina böcker har Thomas Kanger hela tiden valt att gå sin egen väg. Han har helt enkelt någonting att berätta som ligger milsvitt bortanför det uttjatade temat – någon blir ihjälslagen, polis finner mördaren. Romanen är sådan att den borde få en bred spridning också bland alla de som kategoriskt uttalar sig:

– Deckare läser jag inte.

De vet inte vad de missar om de fortsätter ignorera Thomas Kanger.

PER ERIK TELL