GRÄNSLAND

Aug 5th, 2009 | By | Category: 2009-3, Recension

Omslag till Gränsland

Av Tage Sandström
MBF Bokförlag 2009

Gränsland handlar om Tage, författaren, och hans vän Ville som växte upp som grannar i Tornedalen invid älven. De jagar, fiskar, boxas, hoppar i backe, dansar, åker motorcykel och allt berättat på ett rakt och intresseväckande sätt. Om fattigdom och önskan att få det bättre. Om extraarbeten för att kunna skaffa sig det dom önskar. Men främst gemenskapens glädje.

Det här låter kanske inte så märkvärdigt, men Tage Sandström är en mycket god berättare. Jag själv som är ett asfaltbarn känner inte många från ödemarkerna. De få gånger jag varit ute i naturen med dem har jag fått lära mig massor om vad som finns och sker bland träd och annan vegetation. Att där nyss passerat ett djur, att spillningen kommer från ett annat djur, att det blir ont om blåbär i år och så vidare. Något vi stadsbor inte kan se. En lektion i praktisk naturkunskap som lär oss att se det vi i vanliga fall inte ens registrerar.

Tage Sandström

En gång i tiden hade Lars Madsén radioprogram med okända människor som berättade om sina upplevelser. Likaså hade KAS i teve personer som skildrade sina arbetsliv. Det här var populära program bland allmänheten. Program som sällan presenteras numera. Tyvärr. De här människorna hade något att berätta.

Idag skrivs det böcker av så kallade författare som inte har något att berätta om. Kanske mest inom deckarsfären, där alltför många böcker efter genomläsning lämnar en oberörd eller att man en dag senare inte minns ett dugg av handlingen för att den är så vanlig, krystad eller så illa berättad. Tage Sandström har berättarförmågan men kanske inte det rätta handlaget med språket. Här griper den skicklige Kjell E. Genberg in som textbearbetare och skapar en lättflytande och njutbar svenska. Det är kanske inte en så dum form av samverkan: En berättare eller en som hämtar hem fakta och en skrivare. Inom kriminalromangenren är detta vanligt. Skrivarna Wahlöö, Roslund och Öhrlund har lyckats utomordentligt väl var och en därför att de haft en mycket god samarbetspartner. Har Tage Sandström mer att berätta så hoppas jag han får fortsatt medverkan av herr Genberg. En duo som i vart fall lyckats mycket väl med romanen Gränsland.

LENNART HÖGMAN