Nov 21st, 2017 | By | Category: 2017-11 nov, Recension

Omslag till GraceAv Anthony Doerr
About Grace, 2004
Översatt av Manni Kössler
Bookmark, 2017
ISBN 978-91-88545-06-0, 467 sidor

Jag blev förtjust och lätt imponerad av Anthony Doerrs tegelsten Ljuset vi inte ser och det var jag inte ensam om. Den fick Pulitzerpriset 2015 och var nära att kamma hem National Book Award for Fiction i hemlandet USA. Det som grep mig mest var hans förmåga att förklara uthärdande och spirande kärlek under de grymma år när andra världskriget härjade.

Han utforskar inre känslor även i sin nya bok Grace som kanske är en försonande berättelse om kärlekens kraft och det pris en människa måste betala efter att ha tagit emot en gåva. Meteorologen David Winkler får en dröm om att han snart kommer att möta sitt livs kärlek och det visa sig vara en sanndröm. Kvinnan i hans liv föder en dotter som döps till Grace. Då får han en annan dröm – att Grace omkommer i en översvämning och att han delvis är skyldig till detta.

Man fattar hans dilemma men inte hans handlingar, i alla fall inte till en början. I tilltron till sina drömmar överger han hustru och barn i Ohio i ett hopp att undfly den obevekliga framtiden. Han hamnar i Karibien där han tar hantlangarjobb och får en surrogatfamilj i grannskapet. Åren går och så småningom grips han av den fixa idén att ta reda på om Grace lever till detta uppmuntrad av familjens vuxna dotter.

Allt utvecklar sig till en lyriskpoetisk berättelse som i vissa delar känns helt underbar men i stort bli alltför finstämd för att fungera. Det blir mycket snack om de naturens under snöflingor eller vatten utgör medan huvudpersonen själv blir alltmer ogenomskinlig och berättelsen blir allt mindre berättande.

Anthony Doerr, född 1973 i Cleveland, Ohio debuterade 2002 med novellsamlingen The Shell Collector med motiv från Afrika och Nya Zeeland där han bott och arbetat.  Grace som kom ut i hemlandet 2004 var hans romandebut. Sedan dess har han skrivit både memoarer och annan innan genombrottet kom 2014 med Ljuset vi inte ser. 2015 tilldelades Doerr Carnegie Medal for Excellence in Fiction. Dessutom fungerar han som fackbokskriker i Boston Globe och The Morning News. Han är gift och har barn (tvillingar) i Boise, Idaho.

Anthony Doerr

Anthony Doerr. Foto Shauna Doerr