Oct 29th, 2015 | By | Category: 2015-10 okt, Recension

Omslag till GorskyAv Vesna Goldsworty
Gorsky, 2015
Översatt av Ann Björkhem
Massolit Förlag, 2015
ISBN 978-9187783-79-1, 223 sidor

London har blivit rena magneten för rika furstar från på den arabiska halvön, för fondchefer med höga löner och stora besparingar och ryska oligarker som intresserar sig för både fotbollslag och kultur. I Goldswortys roman finns ytlig glamour, maffialiknande organisationer och mörka djup som för tankarna till F. Scott Fitzgeralds odödliga roman Den store Gatsby. Hennes London påminner nämligen om New York på det glada 20-talet, men hennes storslagna hjälte är inte amerikan utan en superrik ryss vid namn Gorsky (märk namnlikheten) vars checkhäfte är inbundet i rödbrunt krokodilskinn. Han använder en stor del av sina pengar till att bygga ett makalöst palats som ska locka hans livs kärlek Natalia till sig. En stötesten är att Natalia redan är gift med en man som inte heller är utfattig, men hinder på vägen är något som Gorsky är van att undanröja.

Vesna GoldsworthyHan märker att hon nog inte är så lyckligt gift och eftersom hon ofta besöker bokhandeln där en viss Nick arbetar utgår Gorsky från att hon är litteraturintresserad. Så han kommer till Nick med ett förslag. I sin nya jättelya vill han ha Europas bästa privatägda bibliotek med förstautgåvor och det ska Nick fixa åt honom.

Jugoslavienuppväxta Goldsworthy, som både skrivit poesi och fackböcker, beskriver de superrikas leverne (de har det inte alltid så lätt, trots alla pengar – som man förresten inte alltid vet varifrån de kommer) där otrohet och vulgaritet florerar. Att göra något som kan ses som en parafras på Gatsby, hans överdådiga leverne och fantastiska fester, tycks riskabelt, men hon är en bra författare som faktiskt klarar den saken med den äran. Det har blivit en njutbar bok i en vacker förpackning.

KARL HJELM