GOOGOLPLEX

Sep 9th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till GoogolplexKG Johansson
Wela  förlag 2010

En snårig sci-fi skröna med en finurlig titel. Alla mina besökare lade märke till boken – Googolplex, ”Vilken häftig titel, vad handlar den om?” sade de flesta när de såg omslaget. Romanens titel syftar på att antalet logiskt möjliga universa är betydlig mer än oändlig. Fattar ni? Självklart.

Hjälten i berättelsen är Jack och här är Jacks tanke på sidan 119: ”Det teoretiska antalet nukleinsyror DNA var tio upphöjt till hundra tjugo tusen (Jack) kunde inte ens föreställa sig det tal som kunde inrymma mängden av möjliga universum … Googolplex…  en etta följd av en googol nollor: googolplex upphöjt till googolplex”.  En svindlande tanke och en spännande titel för en komplex framtidsberättelse.

KG JohanssonLåt oss försöka att börja från början. Vi träffar Jack när han ingår i en grupp kolonister som reser till den mycket avlägsna och ogästvänliga planeten Shylock för att bygga upp en ny värld. Kolonisterna planterar organismer och utvinner mineraler, de arbetar med genmanipulerade växter och bedriver jordbruk som kan betecknas som low-tech, trots deras förmåga att göra långa rymdresor.

Kolonisterna visar sig även duktiga på att odla ganja, bränna vodka och flirta. Vi förknippar inte dessa egenskaper direkt med högutvecklade livsformer, men som trevliga för överlevnad.  Under berättelsens gång visar det sig att de nya människorna kan byta kroppar, deponera sina minnen, flytta sig mellan odlade kroppar och förvandla hyddor till rymdskepp med hjälp av DNA-transformationer. Dock gräver de diken och utvinner mineraler som medeltidsbönder. Festar gör de som nutidsmänniskor.

I boken kan dessa människor byta kroppar, välja ålder och utseende samt återhämta sina minnen från tidigare liv. Detta gör Jack när han tröttnat på kolonistlivet i rymden. En liten eskapad i rymden tog ca 147 jordår eller 58 sidor i berättelsen. Sedan var det lätt att lämna sin partner Liya och resa till jorden. Vid sin ankomst åker Jack till Rovaniemi för att hämta sitt minne i ett underjordiskt förvaringsrum. Att hämta minnen är som att bläddra i ett digitalt fotoalbum med titlar som ”Sydostasien 2064”, ”Livet på Shylock”, ”Första kärleken”.

Succesivt och omsorgsfullt förklaras DNA-revolutionen när Jack återupplever sina minnen. Samtidigt rids Jack av drömmar och av längtan efter den sanna kärleken som hette Rachel. Längtan eller besatthet gör att han börjar utforska parallella verkligheter. Det blir en snårig berättelse med många hopp och överblickar och förklaringar om jordens historia.

Och i bakgrunden finns märkliga varelser ”multisar” som påstår sig komma från ett annat universum än vårt. Jack har en speciell relation till multisar. Han får sina märkliga krafter genom att kommunicera med multisar. Är det dröm eller verklighet och talar dessa varelser sanning med sina metaforer?

Jack färdas genom lager och lager av drömvärldar och universum.  Där finns berättelsens paradox. Antalet världar är oändlig, men den äkta ungdomskärleken Rachel finns bara i ett exemplar.  Jack jagar den äkta kärleken, hans drömkvinna, genom alla dessa parallella verkligheter.  Jack, mästaren på DNA använder främst sin förmåga för att förfölja sin käraste. Förfölja med fatala följder för hans egen bästa och för intrigen i berättelsen.  Till slut undrar man – kan inte mästaren tillverka några Rachel till istället?

Språkdräkten i boken skiljer sig från adrenalin prosa i KGs tidigare roman från 2009 (Frukost i Skymningen http://www.dast.nu/recension/frukost-i-skymningen). Jorden går under och återställs, människor återföds i nya kroppar, DNA-transformationer sker överallt och liknande scenarion upprepas om och om igen. Successivt och omsorgsfullt förklaras civilisationens undergång och uppståndelse samt Jacks levnadshistoria – och allt detta skapar intrigen i berättelsen. Det blir många förklaringar och återblickar, långa meningar som krävs för att tolka komplexa mekanismer i googolplex.

Hur gick det för nybyggare på ShylocK?  ”Planetens biologi löpte amok… Ingen hade varit beredd när muterade sporer spreds … och fyllde kolonisternas lungor med snabbväxande ormbunkar”. Trist öde för ”Framtidens värld”.

Jag läste boken parallellt med en bok om profeten Muhammed. Jag fann många likheter mellan profetens sätt att ta emot uppenbarelser från ärkeängeln Gabriel och Jacks sätt att ta emot ”bildmeddelanden” från den gåtfulle multisen. Visst, allt går igenom och repeterar sig igen i dessa universum. Precis som Gunnar Ekelöf utryckte det: ”I varje själ är tusen själar fångna och i varje värld är tusen världar dolda”. Googolplex!

ANDRÉ LOUTCHKO

Förlagets webbplats: www.welaforlag.se
K G Johanssons webbplats: www.kgjohansson.se/