Jul 7th, 2015 | By | Category: 2015-07 juli, Recension

Omslag till Good GirlAv Mary Kubica [pseud för Mary Kyrychenko]
Good girl, 2014
Översatt av Susanne Andersson
Harper Collins Nordic, 2015
ISBN 978-91-640-9927-3, 380 sidor

Sedan i maj 2015 finns bokförlaget Harlequin enbart som imprint hos Harper Collins Nordic AB. Kultursverige har länge tittat snett på Harlequin som gett ut massor av romanrik- och feelgood-böcker och därför räknat förlaget som utgivare av sekundärlitteratur. Tongångarna kommer kanske att bli annorlunda nu med kopplingen till det 200 år gamla förlaget Harper Collins med både Nobel- och Pulitzerpristagare på författarlistan. Fast säkert är det inte. Detta är en del av mediekoncernen News Corporation, som i sin tur ägs av mogulen Rupert Murdoch som inte heller är så populär i vissa kretsar.

Mary KubicaFörlaget HarperCollins Nordic AB får sitt huvudkontor i Stockholm och filialer i Oslo, Köpenhamn och Helsingfors och kommer att ge ut ”allt utom poesi och religiös litteratur”, huvudsakligen spänningslitteratur på svenska, norska, danska och finska, och räknar med att publicera mer än 1100 titlar per år. Hittills har man publicerat förlagets egna författare, men för tillfället arbetar man med att knyta till sig svenska författare.

Det börjar inte illa alls. Första boken som kommit Dast tillhanda är Mary Kubicas debutthriller Good girl som haft stora framgångar i både USA och Storbritannien, så pass stora att författaren redan skrivit filmkontrakt.

Huvudpersonen Mia Dennett, bosatt i centrala Chicago, kidnappas och historiens stora fråga är hur detta gick till och varför det hände. Hon har egentligen aldrig blivit riktigt omhändertagen i livet, varken av sina ständigt flyttande föräldrar eller av sin nervöst lagda storasyster, så konstläraren Mia har lärt sig att ta vara på sig själv, men gör misstaget att låta sig raggas upp på en bar i stället för att vänta på pojkvännen.

Detta gör mysteriet ännu mer mystiskt och författaren byter skickligt mellan Mias och de tre övriga huvudpersonernas perspektiv i berättelsen. Det ger psykologiskt djup och lite extra spänning på köpet. Kidnapparens velande blir ytterligare en knorr i dramatiken och den oväntade upplösningen fick mig att hicka till, bläddra tillbaka och utbrista i ett något självbesviken ”Ja, naturligtvis!”

Det finns inga perfekta familjer. Och även denna familj går i bitar sedan kriminalkommissarie Gabe Hoffman jobbar sig förbi alla lögner.

Mary Kubica bor utanför Chicago med man och barn. Hon har en kandidatexamen i historia och amerikansk litteratur. Efter debuten med Good Girl har hon skrivit Pretty Baby, om en kvinnas ödesdigra möte med en hemlös kvinna, som kommer ut i hemlandet i höst.

BARBRO LINDBORG