Mar 19th, 2019 | By | Category: 2019-03 mars, Recension

Omslag till GömställenAv Katherine Webb
The hiding places, 2017
Översättning Annika Sundberg
Historiska media, 2019
ISBN 978-91-7545-854-0, inbunden, 436 sidor

Det här är en typ av roman jag vanligen inte gillar särskilt mycket, men efter ett par kapitel, där författaren lagt ut små ledtrådar till mystiska saker som läsaren då gärna vill få veta mer om, fastnade jag och måste läsa ända till slutet.

Så spännande kan man säga att det är, men inte i traditionell deckarmodell. Visserligen finns här ett mord som är ett nav kring vilket de olika historierna rör sig. Mordet presenteras redan i en prolog, bara en och en halv sida lång (finns också på skyddsomslagets insida). Det börjar: ”Dagen då mordet begicks…” Men sedan får man läsa nästan till mitten innan mordet sker.

Det är egentligen tre historier, med var sin ganska ung kvinna i centrum: Irene, nygift med traktens store man, inte för att hon är kär i honom utan för att undkomma en skandal i London; Pudding, som arbetar med hästarna på den stora gården och som efter att mordet skett och hennes krigsskadade bror gripits anstränger sig för att bevisa att han är oskyldig; och så Clemmie, dotter i en mindre gård och som inte talar — vi läsare får förstås följa hennes inre monolog.

Katherine WebbByn heter Slaughterford, ligger i Wiltshire, och finns på riktigt (Google maps satellitbilder stämmer väl med den karta som finns i boken). Den intresserade läsaren kan i dag ta in på det bed and breakfast som finns i herrgården, The Manor, där bokens Irene bor, där Pudding sköter om hästarna och dit Clemmie levererar mjölk till gårdens pappersbruk.

Det är sommar 1922. Den nygifta Irene, överklassflickan från London, försöker anpassa sig till det lantliga livet, älskar inte sin make utan hoppas fortfarande på den misslyckade kärleken i London. Makens moster styr livet i huset med järnhand, visar klart att hon inte gillar äktenskapet. Men Irenes man är omtyckt och älskad av alla i byn, han har till och med visst överseende med byns mest misslyckade familj, slagskämpar, drinkare, och som gärna tar till våld för att få som de vill.

Det första mysteriet som dyker upp är en gammal docka som hittas i en skorsten, och eftersom detta är en roman med många mysterier finns koppling till gamla hemligheter. Dockan gömdes, en anledning till bokens titel.

Mer än en spänningsroman är det en skildring av människorna och miljön i en by på den engelska landsbygden för 100 år sedan. Det är många mycket målande miljöbeskrivningar, det är många personer vi får lära känna mer eller mindre bra, och, som sagt, många hemligheter och mysterier.
Lite för pratig för min smak, men författaren har förmågan att vrida på historierna så att läsaren luras.

Författaren debuterade 2010 med The Legacy, på svenska 2013 som Carolines arv. Det finns ytterligare fem böcker av henne på svenska, och en av dem, Italienska nätter, nominerades till Årets bok. Hon har läst historia på Durhams universitet, bor nu i Berkshire och är författare på heltid.

LEIF-RUNE STRANDELL

Katherine Webbs på webben: https://katherinewebbauthor.com/

Taggar: , , , , , ,