GLOBALIA

Mar 8th, 2010 | By | Category: 2006-1, Recension

Av Jean-Chrisophe Rutin
Globalia 2004
Översatt av Ragna Essén
Wahlström & Widstrand 2005

Den franske läkaren Jean-Christophe Rufins förra roman Rouge Brésil – en studie av imperialism om ett försök att kolonisera Brasilien på 1500-talet – vann Goncourtpriset 2001. Globalia är hans första bok på svenska där han skildrar utopin med en världsomspännande demokrati där ingen är fattig och alla medborgare är fria. Han är medlem i hjälporganisationen Läkare utan gränser och vill dela med sig av sina kunskaper i en civilisationskritisk roman om Globalia som täcks av stora glaskupoler som skydd mot resten av världen. Utanför råder kaos. Men de som bor därinne vet inte att deras ”världsdemokrati” är mycket liten. Innanför gränserna finns bara några ekonomiskt starka länderna i Fjärran östern förutom norra halvklotets demokratier och industriländer. Där finns ett ”Trygghetsministerium” som till att ingen får läsa historieböcker eller kartor – och tesen är att endast rädsla kittar folket samman. Terrordåd skylls på folk utifrån och de ledandes slogan lyder: ”Övervakning är lika med frihet”.

Känns det igen? Mina tankar gick i alla fall till George Orwell (Eric Blair) och hans 1984. Även här är det en ung man som ”utvisas” för att myndigheterna ska få en syndabock. På sätt och vis känns det som om iden att propagera via spänningslitteratur inte funkar lika bra som 1948. Kanske för att Rufin skriver sämre än Orwell, kanske för att Rufin blivit alltför förtjust i sitt eget bygge.

KARL HJELM